Koulukiusaamisen lopettamiseksi. Tomin muistolle.

Mies

/ #211

05.03.2015 15:12

Aihe on mittaamattoman tärkeä. Adressi sen sijaan on puutteellinen sen suhteen, mitä pitäisi tehdä. Mikä on se yhteiskunnallisen tason teko, joka lopettaa kiusaamisen. Oman kokemukseni mukaan opettajan ja vanhemman puuttuminen saattaa jopa pahentaa kiusaamista antamalla kiusaajille lisää "materiaalia" ja ehkä jopa oikeutuksen tunnetta kiusaamiselle.

Mielestäni paras tapa puuttua (toki kiusaajan sanktioiden ohella) olisi kiusatun ohjaaminen vertaisyhteisöön - esim taekwondo-seuraan, jossa tämän selviytymiseen tarvittavat resurssit kasvaisivat merkittävästi (itsetunnon lisääntyminen, toverit, jotka puolustavat sekä henkisiä, että fyysisiä hyökkäyksiä vastaan, oma kyky puolustautua). Ideana ei ole se, että opetetaan kiusatut hakkaamaan kiusaajiaan vaan ennemmin luottamaan siihen, että kiusaamisen uhka on pienempi. Toki tämä on erityisesti entisen pojan näkökulma ja tytöillä voi monella tapaa olla paljon vaikeampaa.