Koulukiusaamisen lopettamiseksi. Tomin muistolle.

Kiusatulle oikeuksia

/ #233

06.03.2015 10:18

Olin itse aikoinaan yläasteella koulukiusattu. Asiasta jäi syvät traumat ja vaikka nykyään olen pärjännyt hyvin työelämässä ja pystyn olemaan sosiaalinen yms. niin asia vaikutti merkittävästi luonteeseeni.

Tiedän, että olisin saanut vaihtaa koulua kiusaamisen vuoksi niin halutessani. En halunnut vaihtaa koulua, sillä tiesin myös että jos siirtyisin tällä taustalla ja ketään sieltä tuntematta uuteen kouluun, olisin suurella todennäköisyydellä joutunut sielläkin kiusatuksi. Uuden tulokkaat ovat aina riskiryhmässä. Koulumatkasta olisi myös tullut huomattavasti hankalampi ja vähätkin tuttavani koulussa olisivat jääneet taakse.

Minua ihmetytti kovasti silloin ja ihmetyttää edelleen, miksi kiusattua "rangaistaan" siirrolla ja kiusaaja saa porskuttaa edelleen. Minusta kiusaaja pitäisi siirtää uuteen kouluun, jossa hän on ilman kokoamansa seuraajajoukon tukea. Yleensä, vaikka kiusaajia onkin joukko, niin toimintaa johtaa yksi tai korkeintaan kaksi henkilöä, joita muut seuraavat.

Kiusaajalle voi kuulemma aiheutua traumoja, jos häntä näin rangaistaan. Uhrin elinikäisistä traumoista ei vaikuta olevan niin väliä.