Hallituksen on muutettava päätös eläkeiän nostamisesta

Katja Laaksonen
Turku

/ #23

05.03.2009 17:55

Vaikka tätä eläkeiän muutosta olisikin valmisteltu eri asiayhteyksissä jo pidemmän aikaa, en näe sitä ratkaisuna juuri mihinkään ongelmaan.

Ihan oikeasti. Olen 22-vuotias, onnellisesti työllistetty kahden ammattikoulun perustutkinnon ansiosta. Mieheni on 23v. elektroniikkainsinööriopiskelija, joka on tehnyt kesäopintosuunnitelman, sillä kesätöitä ei ole tarjolla. Harjoittelupaikkaa ei ole kyselyistä huolimatta, joten taitaa jäädä opintotuetkin saamatta siltä ajalta. Taantuma toki vaikuttaa tällä hetkellä asiaan, olkoonkin että on aivan turha pitää niitä insinööripatuja töissä 65-vuotiaiksi. Nuorempansa ovat varmasti ihan yhtä päteviä, ellei tuoreen koulutuksen ansiosta jopa pätevämpiä tietyissä asioissa. Kokemuslisä erikseen, mutta mistä kokemusta jos mihinkään ei kertakaikkiaan oteta töihin helvetin hyvästä osaamisesta huolimatta? Taitaa kyllä inssin paperit valua hukkaan täällä... Lakataan samantien kouluttamasta nuoria että vanhat saa tehdä töitä.