Lisää liikuntaa kouluihin

/ #12

08.04.2009 14:51

Loistava juttu!

Työskentelen tällä hetkellä paikassa, jossa olen todella lähellä noin 20-vuotiaita nuoria, eikä voi muuta sanoa kuin että oikein pahaa tekee katsella. Pelottavan moni on niin huonossa kunnossa, ettei jaksa kävellä yhtä kerrosta portaita hengästymättä. Minusta se on asia, jolle pitää oikeasti jo tehdä jotain.

Nuoret ovat niin heikossa kunnossa, ettei monikaan jaksa tehdä töitä lähellekään eläkeikää. Eikä tuon asian päättelemiseen tarvita todellakaan tohtorin tutkintoa, eikä mitään muutakaan. Sen näkee ihan omin silmin.

Olen järjestänyt monenlaisia liikuntatapahtumia työni puitteissa, enkä koe niiden lisänneen eriarvoisuuden tunnetta tai lisänneen erilaisten "sosiaalisten ryhmien" välistä kuilua. Sopivan tiukalla tavalla ohjattu aloitus takaa sen, että loppuaika voidaan mennä vapaan oloisesti, eikä kenellekään jää asiasta paha mieli.

Ja jos opettaja/ohjaaja antaa paskaa niskaan sille heikommalle urheilijalle, niin se ei todellakaan ole liikunnan vika, vaan sen ammattitaidottoman opettajan. Ihmiset pitää vain saada asennoitumaan liikkumiseen oikein. Yhtä lailla opettajan heikkoutta on se, että joku toinen oppilas pääsee mollaamaan toista.

Itse en kokenut oman kouluhistoriani aikana kertaakaan kiusaamista tai halventamista, vaikka tuohon aikaan olinkin siinä heikoimmassa kolmannessa liikunnallisilta lahjoiltani. Ne vuodet kuitenkin löivät sisään sellaisen kipinän, että yhä edelleen harrastan urheilua melko lailla säännöllisesti. En ole mikään huippu-urheilija, mutta ainakin jaksan töissäni hyvin.

Varsinkin tuossa yläasteen ja lukion aikaan kun murrosikä ja fyysinen kehittyminen ovat kovimmillaan, on liikunnasta eniten hyötyä. Esimerkiksi keuhkot laajenevat ja sydän vahvistuu. Oikeanlaisilla ja ennen kaikkea säännöllisillä harjoituksilla ne vahvistuvat todella huomattavasti. Nämä ovat muutoksia, jotka eivät oikeastaan enää häviä, vaan kulkevat mukana koko eliniän.

Ja mitä hyötyä meille on ihmisistä, jotka ovat kyllä fiksuja ja osaavat vaikka mitä, mutta jäävät sairaseläkkeelle lihavuuden aiheuttamien sairauksien takia ennen kuin täyttää 50 vuotta? Lisää maksettavaa meille, jotka ovat liikkuneet silloin kun siitä oli eniten hyötyä.

Toivottavasti joku ottaa tämän asian esiin ja tekee jotain, ennen kuin on liian myöhäistä.