Boikotoi TeliaSoneraa

/ #15 @450 laajakaista-asiaa

01.05.2009 10:19

Maaseudun puhelinlinjat ja laajakaistat
Sonera on aloittanut massiivisen kampanjan maaseudun puhelinyhteyksien ja laajakaistojen alasajoon.
Puhelinkampanjalla soitellaan asiakkaille ja kehutaan @450 laajakaistan edullista hintaa ja yhteyden hyvää laatua. Näin on saatu asiakkaita petetyksi ja luopumaan hyvin toimivasta laajakaistayhteydestä. Sonera on lähettänyt postissa laitteet asiakkaalle, tässä vaiheessa karvas totuus on paljastunut, luvattua yhteyttä ei saadakaan.toimimaan. Mahdollinen yhteys toimiakseen vaatii korkealle asennettavan lisäantennin jolla yhteys mahdollisesti saadaan toimimaan. Kaikki tämä omalla kustanuksella. Toimiva laajakaista katkaistaan välittömästi ja sitä ei luvata palauttaa vaikka uutta ei saada toimimaan.
Sonera ei lupauksistaan huolimatta ole käynyt varmistamassa yhteyden toimivuutta tapauskohtaisesti.
Myös argumentti hinnan edullisuudesta on täyttä valhetta, jos yhteys toimii huonosti tai ei lainkaan niin raha maksetaan tyhjästä. Myös kaistan rajoitus jos yhteys toimisi antaisi mahdollisuuden netin käyttöön vain viitenä päivänä kuukaudessa.
Itse hankin @450 laajakaistan Helmikuussa 2008 vuoden kokeilun jälkeen voin sanoa ettei sitä todellakaan voi sanoa laajakaistaksi. Kotoa en saanut sillä ensimmäistäkään yhteyttä, olisi vaatinut ulkoantennin ja noin 30 metrin maston ja sen rakentamiseen minulla ei ollut mahdollisuuksia. Jostain sain hetkellisesti yhteyden mutta ilman ulkoantennia yhteys ei toimi kun joissain harvoissa paikoissa ei voida puhua mistään liikkuvasta laajakaista jos se vaatii massiivisia antennirakenteita toimiakseen.
Koko verkko on tehty niin harvaksi ettei sillä voida saada toimivia yhteyksiä aikaiseksi. Voidaan puhua niinsanotusta lumeverkosta jolla saadaan alasajettua toimivat laajakaista yhteydet.
Toki verkko sinänsä on kannatettava siellä missä ei vielä ole muuta mahdollisuuta laajakaistan käyttöön yhteydellä voidaan rajoitetusti hoitaa laskujen maksua ja sähköpostia mutta vaativaan yrityskäyttöön siitä ei ole.
Voin sanoa kokemukseni perusteella, että nyt ollaan tekemässä sellainen virhe mikä vaarantaa koko maaseudun yritustoiminnan ja turvallisuuden.

Ei pidä uskoa Soneran vakuutteluihin, vaan pitää kuunnella meitä maaseudun asiantuntijoita ja toimia niin ettei korvaamatonta vahinkoa päästäisi enään tekemään.
Nyt pitäisi välittömästi laittaa toimenpidekielto millä linjojen purkaminen estetään. Myös pitää asettaa uhkasakko Soneralle, 30 miljoonaa euroa olisi sopiva summa minkä he väittävät olevan tappio vuodessa maaseudun puhelinlinjoista.

Myöskin Soneran ilmoitus olla korjaamatta rinkkoontuneita puhelin ja laajakaista yhteyksiä tuntuu ihmeelliseltä. Vaikka yhteyttä ei ole Sonera laskuttaa normaalisti. Maksusta pääsee eroon vain sanomalla itse liittymän irti.
”Viat” ovat myös yllättäen lisääntyneet rajusti tuntuu siltä , että niitä tehtaillaan tietokoneen äärestä.
Viimeisin tämän päivän tieto on paikallisen linja-autoyrittäjän yhteyksien ”vika” jota ei luvattu korjata korkeiden kustannusten vuoksi. Tällä vaarannetaan koko yrityksen toiminta, kunnollista kännykkä yhteyttäkään ei toimipaikasta ole.

Seuraavassa suora lainaus matkapuhelimien käyttöohjeesta:
”Tämä laite käytää kaikkien matkapuhelinten tapaan radiosignaaleja, matkapuhelinverkkoa ja yleistä puhelinverkkoa sekä käyttäjän ohjelmoimia toimintoja. Tämän vuoksi yhteyksiä ei voida taata kaikissa oloissa. Sinun ei koskaan tulisi luottaa ainoastaan langattomiin viestimiin välttämättömässä kommunikoinissa kuten hätätilanteessa.”

Olen myös avannut adressin Boikotoi TeliaSoneraa osoitteessa: http://www.adressit.com/boikotoits
Samoin olen avannut kriisipuhelimen johon petetyt Soneran asiakkaat voivat soittaa ja kertoa kokemistaan vääryyksistä. Numero on 0442 804 500
Kotisivuni: http://www.nettilinja.fi/~jnuppula/
s.posti jotapnup@hotmail.com