Boikotoi TeliaSoneraa

/ #16

01.05.2009 10:43

Kansanpuhelin – lankapuhelimesta kännykkään
” Lähtökohtana selvityksessä on, että ennen kuin lankapu-helinpalvelun tarjonta yhdellekään asiakkaalle lopetetaan, tälle tarjotaan korvaavia matkapuhelin- ja laajakaistapalve-luita, jotka täyttävät selvityksessä esitetyt 12 ehtoa.”
Arvionsa perusteella ministeriö päättää, mitä muutoksia teleyritysten toimilupiin, lakiin tai muihin normeihin vielä tarvitaan palvelutason varmistamiseksi. Lähtökohta on, että ennen kuin lankapuhelinpalvelun tarjonta yhdellekään asiakkaalle lopetetaan, tälle tarjotaan korvaavia matka-puhelin- ja laajakaistapalveluita, jotka täyttävät ainakin seuraavat 12 ehtoa:
1) Sisätilapeitto. Matkapuhelu onnistuu kaikissa vakitui-sissa normaalirakenteisissa asunnoissa ja yritysten toimi-paikoissa myös rakennuksen sisätiloissa ilman käyttäjän kustannuksella hankittavia lisälaitteita. Jollei sitä voida var-mistaa, teleyritys huolehtii kustannuksellaan palveluiden saatavuudesta jollakin muulla tekniikalla.
2) Verkon sähkönsaanti. Matkapuhelinverkon tukiasemien sähkönsaanti on varmistettu niin, että palvelut toimivat moitteettomasti yleisen sähkönjakeluverkon häiriötilan-teissakin vähintään kolme (3) tuntia. Taajamien ulkopuo-lella olevien tukiasemien häiriöttömän toiminnan vähim-mäisaika nostetaan vähintään kuuteen (6) tuntiin 1.6.2010 mennessä.
3) Päätelaitteen sähkönsaanti. Teleyritys huolehtii siitä, että kuluttajalle tarjotaan kohtuullisella hinnalla välineitä, joilla matkaviestinten akut voidaan ladata muualta kuin yleisestä sähkönjakeluverkosta, milloin kuluttajan vaki-tuinen asunto ei ole yleisen sähkönjakeluverkon piirissä.
4) Hätäpuhelut. Hätäpuhelut ovat mahdollisia matkapu-helinliittymästä vastaavasti kuin lankapuhelimesta.
5) Tekstiviestihätänumero. Yhteistyössä viranomaisten kanssa koko maassa otetaan käyttöön erityisryhmille erikseen osoitettavissa oleva yhtenäinen matkapuhe-linverkon 112-tekstiviestihätänumero.
6) Erityisryhmät. Teleyritykset huolehtivat, että erityis-ryhmille on tarjolla matkapuhelinverkon (GSM) pääte-laitteita ja palveluita, jotka ovat palvelutasoltaan vähintään yhtä hyviä kuin lankaverkon vastaavat palvelut.
7) Lopettamisilmoitus. Lankapuhelinpalvelun lopettami-sesta ilmoitetaan kuluttajalle vähintään vuotta aikaisem-min.
8) Muut kuin vakituiset asunnot ja toimipaikat. Muualla kuin vakituisissa asunnoissa ja yritysten toimipaikoissa asiakkaille tarjotaan lopetettavien palveluiden tilalle korvaa-via puhelinpalveluita ja vähintään peruspalvelutason laaja-kaistayhteyksiä kuluttajaviranomaisten ja Viestintäviraston hyväksymin ehdoin.
9) Hyvitykset. Teleyritys hyvittää kuluttajalle kuluttajaviran-omaisten ja Viestintäviraston hyväksymin ehdoin laitteet ja kustannukset, jotka käyvät tarpeettomiksi lankapuhelin-palvelun tai lankapuhelinverkon kautta tarjotun laajakaista-palvelun lakatessa.
10) Hyvitys langattomaan laajakaistaan siirryttäessä. Tarjotessaan lakkautettavan lankaverkon laajakaistayhtey-den tilalle langatonta laajakaistapalvelua teleyrityksen on hyvitettävä kuluttajaviranomaisten ja Viestintäviraston hy-väksymin ehdoin lisälaitteista ja järjestelyistä kuluttajalle aiheutuvat kustannukset.
11) Laajakaistan nopeus. Laajakaistan peruspalvelutasok-si määritellään koko maassa 1 Mbit/s.
12) Julkisen tuen verkot. Julkisella taloudellisella tuella rakennetut laajakaistayhteydet ylläpidetään teleyritysten tekemien sopimusten mukaisesti.

Kohta seitsemän on kohta mitä Sonera on noudattanut kirjaimellisesti, minullekin ilmoitus on tullut jo kolme kertaa !