Lisää liikuntaa kouluihin

haukipudas

/ #16 liikunta ja painonhallinta

30.07.2009 11:17

Olen Mikko Kulmalan kanssa samoilla linjoilla. Teen töitä nuorten kanssa ja vuosi vuodelta ikäryhmät ovat lihavampia ja huonokuntoisempia. Toki mukana on aina lähes langanlaihojakin, mikä on toinen ääripää.Terveydenhuoltoalan ammateissa vain harva pystyy enää olemaan esimerkkinä toisille, kun puhutaan säännöllisestä päivärytmistä, monipuolisesta ruokavaliosta tai säännöllisestä arkiliikunnasta ja liikunnan harrastamisesta.

Liikuntaa harrastavat ovat lisänneet harrastamista(pojat muskeleiden takia ja tytöt hoikkuuden), mutta huonokuntoisten liikkumattomien määrä on lisääntynyt.F Karjalainen näki hyvänä asiana, kun heikot kuolevat pois ja uusille ikäryhmille vapautuu töitä.Näkökulma sekin, mutta ei ehkä loppuun asti mietittyä tekstiä.

Tutkimusten mukaan liikunta ei yksinään juuri laihduta, vaan siihen tarvitaan aina järkevä ruokailu mukaan. Ei mitään diettejä, vaan kuusi ateriaa päivässä. Ei pääse nälkä eikä karkinhimot yllättämään. Viikolla karkit ,limsat ja alkoholi pois. Kaksi herkuttelupäivää viikossa luvan kanssa. Tämä riittää. Liikunta sen sijaan auttaa ylläpitämään saavutettua painoa laihtumisen jälkeen. Liikunnalla on tämän lisäksi paljon terveyttä edistäviä vaikutuksia, jotka vaikuttavat siihen, että saamme viettää mukavuudenhaluista elämäämme.

Olen ollut hyvä koululiikunnassa, mutta en aina pitänyt tunneista. Kilpailuista ja testeistä saadut numerot kuvaavat vain osittain liikunnan osa-alueita. Vapaaehtoinen numero ok, mutta ei liikunta vapaaehtoiseksi. Koulussa tulisi painottaa sitä, kuinka hyödyt ,opit, innostut, saat elinikäisen harrastuksen, kavereita, kuulut ryhmään...tai saat mallin hoitaa terveyttäsi. Hyvässä seurassa on ilo liikkua!