KANSANEDUSTAJIEN PALKASTA POIS25%NYT SÄÄSTELLÄÄN!

Vieras

/ #429

08.09.2015 15:07

Mitenkäs olisi sellainen järjestelmä, että kansanedustajien palkkio suhteutettaisiin kansalaisten keskituloihin? Pannaan vielä motivaattoriksi vaikka 150 prosentin kerroin siihen päälle. Elikkäpä kun jokainen suomalainen elää noin 4000 eurolla kuussa, kansanedustajat saisivat mukavat 6000 euroa palkkiota. Ja toisaalta, jos kansalaiset koittavat pysyä hengissä kaalisoppaa syömällä 1000€ kuukausituloista nautiskellen, kansanedustajan palkkio olisi asioiden pikaiseen parantamiseen rohkaiseva 1500 €/kk.

Tämmöinen järjestelmähän saattaisi olla juuri sitä porkkanaa ja keppiä, jota etenkin hallitus näinä päivinä kaipailee. Kansalaisten elintason kohentaminen tarkoittaisi kansanedustajallekin mukavaa bonuspalkkiota, toisaalta hölmöilystäkin sakotettaisiin. Jotta tätä ideaa voisi lähteä soveltamaan, pitäisi kylläkin muuttaa lakia jos toistakin. Onneksi hallitus on jo selkeästi ilmaissut halukkuutensa vaikka lakimuutoksiinkin, jos niillä tämä valtio nousuun saataisiin.