Hallituksen uusi linjaus pyhäkorvauksiin.


Vieras

/ #52

09.09.2015 08:48

Kotihoidossa työskentelevinä hoidamme jopa saattohoidossa olevia ihmisiä. Päivät ovat fyysisesti ja henkisesti raskaita ja kuormittavia, lomillakin työt pyörivät mielessä. Ylitöitä taas tehdään lähes päivittäin vaikkei saisi, silti työt pitää tehdä, ne tietokonehommatkin. Ei voida myöskään sanoa esim. muistisairaalle asiakkaalle että lämmitä itse ruokasi, vaihda itse vaippasi ja pese peppusi, jaa itse lääkkeesi, sido itse haisevat säärihaavasi, minulta loppuu työaika. Silti hoidon kannalta tärkeitä tomistotöitä on tekemättöminä kasapäin. Kunhan edes asiakkaat tulee hoidettua ja tärkeimmät tehtyä. Työ on epäsäännöllistä vuorotyötä, muu elämä menee täysin työn mukaan, harrastukset, perhe ja ystäväsuhteet jäävät taustalle, milloin ehtii ja milloin jaksaa, fyysinen ja henkinen terveys on koetuksella. Ympärillä nuoret ja vanhemmat työntekijät sairastuvat toinen toisensa jälkeen vakavamminkin. Selät ovat kovilla ja välilevyt paukahtelevat, polvia leikataan jatkuvasti, koska työmme vaatii ahtaissa tiloissa selkä vääränä kumarassa olemista (esim.vaipanvaihto/pukeutuminen) ja jatkuvaa kävelyä ja kyykkyssä olemista, jalkojen hoitoa ja tukisidosten laittoa. Ergonomia on kotioloissa yleensä tuntematon käsite. Lisäksi palkkaus on alhainen ja otetaan pakosta lainaa että voi käydä työssä jossa tarvitaan omaa autoa. Tästä paketista nyt sitten meinataan leikataan palkasta ja lomista. Sanattomaksi vetää.