hartwall boikottiin lapin Kullan tornion tehtaan sulkemisesta.

Heikki Tallgren
Espoo

/ #6 Parempi boikotoida heti - miten jatkaa oluen panon perinteitä Torniossa?

14.10.2009 23:19

Jos halutaan päätökseen vaikuttaa, mikään ei vaikuta paremmin yrityksen toimitusjohtajaan kuin myyntilukujen lasku.
Jos myyntiluvut eivät lähdekään laskuun, ko. toimitusjohtaja voi vain onnitella itseään hyvästä päätöksestä.
Ja aika turhaa kuvitella että jo kerran alasajettua tehdasta alettaisiin uudelleen käynnistämään kun yhden merkin kulutus laskee.

Vaan pahaa pelkään että päätös on jo tehty ja pitää. Heineken-Groupille kyseessä on vain pienen maan pieni syrjäinen tehdas ja yksi olutmerkki muiden joukossa. Heineken saattaa hyvinkin olla jo valmistautunut Lapin Kulta-merkin alasajoon ja suunnittelee ehkä jo Heineken-merkin lanseerausta ns. laatuoluena.
Mitä vähemmän merkkejä, sitä pienemmät markkinointikustannukset. Samat Heineken mainokset voi tuoda Hollannista.

Nyt on tarpeen miettiä miten jatkaa oluenpanemisen perinteitä Torniossa. Mikäli yhtä selkeää vakavaraista yrittäjää ei löydy, niin paras mahdollisuus on ns. kansankapitalismi. Eli esim. kerätään 1000 euroa per henkilö kansalaisadressilla ja työntekijät ja johto sijoittaa enemmän kykyjensä mukaan. Mukaan vielä pääomasijoittajia ja Tornion kaupunki myy tontin joen varrelta nimelliseen hintaan, niin tässä meille malli millä Tornion oluen panemisen perinne voi jatkua osakeyhtiömuotoisena.