Adressi Hajalan, Pajulan ja Teijon koulujen säilyttämiseksi

Vieras

/ #1

29.10.2015 11:50

Kunpa edes kerrottaisiin, että mistä ja millaisista summista koulujen lopettamisesta syntyvät säästöt muodostuvat, mutta tuntuu, ettei sillä ole oikeasti edes merkitystä, kun kaupungin johto jotain mielivaltaisesti on päättänyt. Aiemmissa vastaavissa tilanteissa kaupungin esittämät säästöt eivät yhtään pidemmällä aikavälillä tai kokonaisuutta katsottaessa ole säästöjä ensinkään vaan päin vastoin. Ja vaikka jokunen lantti jotenkin ihmeessä säästettäisiinkiin, niin arvoa pitäisi laskea myöskin lasten hyvinvoinnille ja tasa-arvoisuudelle. Nämä kolme koulua lakkauttamalla nämä varmasti vähentyvät jo pelkästään ystäväporukoita hajoitettaessa ja koulupäivien pidentyessä reilusti. Ja lopettamisesta eivät kärsi ainoastaan lopetettavien koulujen oppilaat ja perheet, vaan myöskin niiden koulujen oppilaat, joihin oppilaat lopetettavista kouluista sijoitetaan. Opetusryhmät kasvavat väkisin ja ehkä tilatkin tulevat vastaan. Eikö Rekijoen koulun lopettamisestakaan kaupungin johto pysty mitään oppimaan?! Itse en tiedä, että miten vuoden päästä perheessämme käytännön arki tultaisiin järjestämään, kun pieniä lapsia pitäisi kuskata eri paikkoihin ja jossain välissä ehtiä myös töitä tekemään. Todennäköisimmin ainakin lasten harrastaminen hankaloituu tai estyy osittain kokonaankin, mikä on äärettömän surullista. Eniten suren kuitenkin sitä, että lapseni koulut lopetettaessa revittäisiin erilleen ihanasta koulun kautta syntyneestä ystäväpiiristään. Vielä kun täällä maaseudulla yleensä tarvitaan vanhempien kyytiä kaverin luo, niin jos eivät pienten koululaisten ystävyyssuhteet kokonaan katkea niin vähintäänkin joutuvat kovalle koetukselle. ;(