Kirjastoja ei saa sulkea

Viivi Handolin

/ #12

11.12.2009 17:44

Asuessamme kolme vuotta Pukinmäessä kirjasto oli henkireikämme, jossa kävimme perheen kanssa jopa useamman kerran viikossa. Ollessani kotiäitinä kirjasto tarjosi ainoan paikan, johon saatoin mennä lapsen kanssa viettämään aikaa päivälläkin, ja samalla tietysti lukea lapselle lastenkirjoja ja itse nauttia lehdistä, romaaneista tai tietokirjoista. Sen merkitystä asumisviihtyvyydellemme ei voi tarpeeksi korostaa, se oli ehdottomasti paras asia Pukinmäessä. Erityisen tärkeää oli, että se oli kävelymatkan päässä. Emme varmasti olisi lähteneet Malmille saakka. Tämän huomaan nyt uudessa asuinpaikassani, jossa lähikirjasto on kauempana, viereisessä kaupunginosassa, ja etenkin talvella matka sinne on liian työläs jopa näin innokkaalle kirjaston käyttäjälle, ja etenkin lapsen kanssa. Tärkeää on nimenomaan kirjaston läheisyys. Nyt kirjastoautosta onkin tullut tärkeä viikoittainen rutiini.

Jos asuisimme yhä Pukinmäessä, johtaisi kirjaston lopetus varmuudella muuttohalujemme kasvuun. Etenkin ankeahkoissa lähiöissä lähikirjastot ovat todella alueiden parasta antia, joiden lopettaminen olisi todella suuri menetys alueen asukkaille.

Lopuksi, kirjaston kanssa samassa rakennuksessa olevat koululaiset tulivat usein koulun jälkeen viettämään kirjastoon aikaa, ja myös heille kirjasto on mielestäni erittäin tärkeä.