Inarinsaamenkielistä oppimateriaalia saatava koululaisille - ADRESSI LUOVUTETTU

Askola

/ #5 En aseta vähäosaisia vastakkain

13.12.2009 10:03

Pakolaispolitiikan järkeistämisellä tarkoitan sitä, että pakolaisten elättämiseen käytettävä rahamäärä pudotetaan samalle tasolle kuin Suomen omien vähäosaisten saamat tuet. Sitä kutsutaan tasa-arvoiseksi kohteluksi. Lisäksi pakolaistouhuissa on paljon turhaa paperinpyörittelyä. Jos hommaa järkeistetään, saadaan säästettyä paljon rahaa, jonka voisi sitten ohjata esimerkiksi saamenkielisten koulukirjojen hankkimiseen. Eikä se vaatisi edes pakolaiskiintiön pienentämistä.

Tuo on vain yksi malli. Toinen tapa olisi tietysti se, että kylmästi vain raapaistaan jostain lisää verorahaa. Minulle sekin sopii kyllä ihan hyvin, jos se menee Suomen unohdetuimmalle vähemmistölle. Tuo on kuitenkin sen verran tärkeä asia, ettei sitä pitäisi kaataa rahoituskysymykseen.

Loppujen lopuksi tuollainen rahamäärä saataisiin kasaan vaikka jonkinlaisella keräyksellä, mutta minun mielestäni Suomen valtiolla on velvollisuus hoitaa tuo asia. Jos valtio katsoo oikeudekseen periä kansalaisilta veroa, on sillä myös velvollisuus huolehtia kansalaisten perustarpeista. Kaikkien kansalaisten. Ikään, sukupuoleen ja etniseen taustaan katsomatta.