Itsensä työllistävien työttömyysturvaa ei saa heikentää!


Vieras

/ #7

10.12.2015 07:16

Osallistuin muinoin Joensuussa mm. sittemmin työministerinä toimineen Tarja Cronbergin vetämän ja ideoiman "puotiska" (sittemmin SiPa, SijaisPalvelu) mallin koulutukseen. Ideana oli löytää pienille, usein naisvaltaisille yrityksille jonkinlainen loma- sairaspäivä- ja sijaisjärjestelmä. Minulla oli 5-6 pientä yritystä joissa sijaistin tarpeen mukaan, sain itseni täysin työllistettyä haastavassa Pohjois-Karjalassa aikana jolloin työtä oli tarjolla vain tällä tavoin piilossa, ei MOL:issa ilmoitettuina avoimina työpaikkoina. Tämä onnistui vain ja ainoastaan freelancer-verokortin turvin. Nyt, kun Helsingissä asuessani, lapseni ovat viimein kyllin isoja viipyäkseen muutaman tunnin illasta yksinkin kotona, olin ajatellut yrittää palata tähän työllistymisen malliin, alkaa myydä osaamistani keskustan pienille käsityö- ym putiikeille, mutta eihän siitä tulekaan mitään jos free-kortilla työskentelevällä on vaara tulla tulkituksi yrittäjäksi. Sitäkin olen kokeillut, ja todennut että lapsellisella ihmisellä ei ole varaa pieneen yrittämiseen, ellei yritys ole jo ennestään niin vahvalla pohjalla että se kestää niin omistajan sairastumiset kuin muutkin hankaluudet. Pienyrittäjällä ei Suomessa ole nykyiselläänkään minkäänlaista sosiaaliturvaa, ei vaikka firmalla olisi parhaat mahdolliset vakuutukset. Tästäkinkö vielä ollaan hankaloittamassa itsensä työllistämistä?

Eikös hallituksen pitänyt olla POISTAMASSA työllistymisen esteitä eikä rakentamassa uusia entistä suurempia esteitä?