Itsensä työllistävien työttömyysturvaa ei saa heikentää!

Vastavalmistuva

/ #16 Eipä tarvii enää miettiä

10.12.2015 20:04

Olen valmistumassa kahden viikon päästä kulttuurialalle. Tulevaisuus on, kuten asiaan kuuluu, täydellisen epäselvä. Minulla ei ole työtä -ei oman eikä minkään muunkaan alan-, joten ilmottaudun työttömäksi. Pienen hullun hetken ajan harkitsin toiminimen perustamista, mutta koska olisi epärealistista olettaa tienaavani sillä paria tuhatta enempää vuodessa, koska minulla ei vastavalmistuneena ole vielä "nimeä" alallani, eikä sitä kautta maksullisia toimeksiantojakaan, hautasin idean. Eihän sillä eläisi, kun ei yrittäjänä mitään tukea saa.

Sitten ajattelin, että freelancerina minulla olisi mahdollisuus työttömyysturvalla tehdä niitä harvoja projekteja, joita onnistun saamaan -ja sitä kautta yrittää vähitellen päästä mukaan yhä useampiin projekteihin, ja lopulta toivottavasti elättää itseni kokonaan niillä. Tämä tietysti vie vähän aikaa, huipulle (tai edes puoliväliin) ei päästä hetkessä. Halua tehdä työtä sen eteen minulla kuitenkin on, ja taitoa myös. Kummallakaan ei vain valitettavasti makseta laskuja.

Tämä laki selvensikin kohdallani monta asiaa. Nyt tiedän, että viiden vuoden opiskelujen jälkeen voin turvallisesti jäädä työttömäksi, ja muotoilijan tutkintoni pätevöittämänä piirustella vaikka vessapaperiin. Innovaatiot pöntöstä alas.