Itsensä työllistävien työttömyysturvaa ei saa heikentää!

Vieras

/ #23

11.12.2015 20:18

En tajua tätä kohtaa:

"Työsuhteesta ulkoistetun, itsensä työllistävän työntekijän työnantajamaksut jäävät työntekijän itsensä kannettaviksi. Silpputyöläisellä on kuitenkaan harvoin työmarkkinoilla sellainen neuvotteluasema, että hän voisi vaatia palkkioihinsa 30 % korotusta niiden sosiaali- ja työttömyysturvamaksujen kattamiseksi, jotka työsuhteisessa työssä maksaa työnantaja ennen verotusta. Itsensä työllistäjien tulot koostuvat usein tekijänoikeuskorvauksista, käyttöoikeuskorvauksista, satunnaisista laskutuksista ja lyhyistä määräaikaisista työsuhteista."

Onko siis niin, että lakiuudistuksen myötä minun tulisi esim. freelancerina lehteä taittaessa huolehtia esim. TEL (tai YEL) -maksuista, kun aiemmin olen voinut ottaa palkkion työkorvauksena, josta näitä ei mene?

Ja onko niin, että TEL -maksut koskisivat myös tekijänoikeusmaksuja ja käyttökorvauksia?

Edelleen, olisiko tilanne uuden lain aikana se, että esim. hoitajasta tulee yrittäjä, joka hinnoittelee itse työnsä ja joko huolehtii tai ei huolehdi TEL / YEL -maksuista?