Heinolan Reumasairaalan konkurssi estettävä!

sirpa viljanen
iitti

/ #40 Ei kuunneltu potilaita

10.04.2010 12:48

Olen todella pettynyt PÄÄTTÄJIIN, kun he antoivat mennä Reumasairaalan konkurssiin.Kaksimiljoona olisi ollut pieni raha jo valmiina olevaan systeemiin,paras tietotaito ja hyvät valmiit puitteet toiminnalle. Meitä potilaita ei kuunneltu lainkaan, mihin ahdinkoon me jouduttiin kun menetettiin hoitopaikka,eikä jatkohoidosta ole tietoa,olen aivan kauhuissani. Kaikissa sairauksissa keskittäminen tiettyyn paikkaan antaa parhaan osaamisen. Tottakai tarvitaan hoitopaikkoja muuallakin päin Suomea,ei Heinola yksistään riitä koko Suomen reumapotilaille,mutta keskittäminen tietyyn paikkaan on paras vaihtoehto.Reumalla koulutettin reumalääkäreitä ympäri Suomea ja kaikenlaista koulutus ja kurssitoimintaa oli siellä. Miksei kunnat,valtio ja Kela yhdessä voisi omistaa Reumasairaalaa,niin sinne pääsisivät potilaat paremmin. Keskitettäisiin leikkaukset, kuntoutukset,lastenreuma,koulutus,tutkimus jne sinne edelleenkin.Etenkin leikkauksissa huippuosaaminen on ollut Reumalla.Reumasten nivelleikkaukset vaativat erillaista ammattitaitoa kuin muiden.Reuma on tuhonnut myös nivelen ympäristön,joten leikkaaminen vaatii erikoisosaamista.Valitettavasti muualla tehdyt nivelleikkaukset eivät ole aina onnistuneet.MIKSI MEIDÄN POTILAISEN TÄYTYY KÄRSIÄ PÄÄTTÄJIEN PÄÄTÖKSISTÄ?? Ei varmasti KUKAAN halua sairastaa..? Sairaus jo itsessään on kova koettelemus,niin sitten vielä viedään hoitopaikkakin pois. Heinola on jo kärsinyt työpaikkojen menetyksestä aiemminkin ja nyt vielä lisää.Rahaa löytyy ulkomaita myöten, optioherroille jne. muttei sairaanhoitoon ja työpaikkojen turvaamiseen.