Ylivieskan posti pitää säilyttää!

Vieras

/ #20 Re: Palvelut paranee.

14.10.2011 08:52

#19: Totuuden Torvi! - Palvelut paranee.

Asukasmäärällä mitattuna ehkä tuppukylä joo, kaupan palveluiden ja niiden vaikutuspiirin näkökulmasta Kokkolan kokoinen. Tästähä on ollut lehdistössä faktaa jo moneen otteeseen. Vilkas yrityselämä tarkoittaa myös melkoista postiliikenteen määrää. Eikä sitä hallita pelkän asiamiespostin kautta eikä tarvittavaa tilaa edes olisi minkään kaupan nurkassa.

Kokkolalaisten suurin synti tuntuu olevan puusilmäisyys: ette ole huomanneet, että kaupunkinne on putoamassa kehityksen kelkasta. Asukasmäärä on kohtuullinen, mutta kansallisesti myös Kokkola on tuppukylä. Oulun eteläisen ja Keski-Pohjanmaan aluetta tarkastellen ainoa todellinen kaupunki on Oulu.

Todellista aluekeskuksen roolia Kokkolalla ei ole, koska suuremmista keskuksista myös Vaasa ja Seinäjoki ovat lähellä. Ns. virallinen Keski-Pohjanmaa taas on alueena varsin mitätön eli sen taakse Kokkolan on turha käpertyä. Asiointisuunnista puhuttaessa taas esim. Kaustisen seutukunnan alueelta käydään kaupoilla yhä useammin Ylivieskassa Kokkolan sijaan. Niin ja kyllä ne kaksikieliset/rantaruotsalaisetkin löytävät tiensä Ylivieskaan, toista kotimasta kuulee varsin usein Ylivieskan liikkeissä.