Adressi nettipokerin kieltämistä vastaan

Oulu

/ #17

26.02.2007 19:47

"Peliongelmaisten auttavaan puhelimeen Peluuriin soitettiin viime vuonna 34 soittoa, jotka koskivat nettipokerin pelaamista. Tämä oli 5 prosenttia kaikista soitoista. Suurempia ryhmiä olivat automaatit (66% kaikista soitoista), muut nettipelit, pöytäpelit (esim. ruletti ja blackjack) ja Veikkauksen vedonlyönti. Eilisessä Sunnutaisuomalaisessa Matti Ahde sanoi, että nettipokeri on toiseksi suurin peliriippuvuuden lähde omana lähteenään juuri puhelimeen tulleet soitot. "En tiedä mistä tämä tieto on peräisin", kommentoi projektipäällikkö Tapio Jaakkola Peluurista, jolta saatiin oikeat luvut. Peluurin vuosikatsaus julkaistaan lähiaikoina, jolloin saamme tarkan selvityksen tilanteesta."

Rahapelifoorumin ensisijainen argumentti menee jo tässä metsään. Järjetöntä mustamaalausta keksityillä "faktoilla". Jos nettipokerin kieltämisen perusteena olisi ongelmapelaaminen, tulisi RAY:n ja Veikkauksen kiinnittää ensimmäisenä huomio omaa pelitarjontaansa ja niiden aiheuttamiin ongelmiin.

Matti Ahde oli tänään päivällä keskustelemassa asiasta Radio Suomipopissa. Vapaa lainaus eräästä hänen kommentistaan: "Nettipokerin lopettaminen ei tulisi aiheuttamaan kenellekkään sen suurempia ongelmia, ja lisäsi nyt pokeria pelaavat voisivat siirtyä Veikkauksen, Fintoton ja RAY:n monipuolisten pelien ääreen."

Siinähän se perimmäinen syy taisikin tulla nettipokerin vastaisuudelle. Nettipokeri kiellettäisiin, jotta pelaajat siirtyisivät pelaamaan tappiollisia pelejä, joista rahat valuvat tasaisen varmasti valtion kassaan. Kukaan järkevä ihminen ei pelaa edes esimerkiksi urheiluvedonlyöntiä Veikkauksella, johtuen surkeasta palautusprosentista verrattuna ulkomaisiin bookereihin. Periaatteessa Ahde siis myöntää tuolla lausunnolla, että tosiasiassa kielto haluttaisiin, jotta pokerinpelaajien rahat saataisiin Veikkauksen & Co kirstuun.