Vieras

/ #130

03.01.2018 11:47

Järjestetään Juhani Vartiaiselle syyte kunnianloukkauksesta ja potkut eduskunnasta.

Wikipediasta löytyy Vartiaisen julkisesti lataama kommentti, jota on käyty Twitterissä reilu 2 vuotta sitten. Koska kommentti on myös julkinen on teko näin ollen törkeä, ja koska Vartiainen on toiminut kommentin antajana kansanedustajana, on teko tähänkin nähden törkeä, jossa työttömiä verrannut rikkaruohoihin. Meitä työttömiä on sen verta paljon, ja koska muutenkin koemme jo ihmisarvoamme loukatun arjessa, niin annetaanpa takasin samalla mitalla.

"Vartiainen oli SDP:n jäsen vuosina 1975–2015, mutta hän erosi puolueesta ja lähti kokoomuksen ehdokkaaksi kevään 2015 eduskuntavaaleihin, koska "en pyrkinyt, ei pyydetty, enkä tiedä olisinko suostunut" sosialidemokraattien ehdokkaaksi. Antti Rinteen mukaan häntä ei olisi huolittu siksi, että hän vertasi tviitissään työttömiä rikkaruohoon."

Selvitin jo etukäteen tutulta lakimieheltä, että tekoa ja sanomista voidaan pitää törkeänä kunnianloukkauksena, joka on myös julkisesti kaikkien nähtävillä. Wikipedian sivut on jo tallessa, joten iiden muuttaminen on nyt myöhäistä.

"Niin sanottu perusmuotoinen kunnianloukkaus vanhenee kahdessa vuodessa tekopäivästä lukien. Törkeästä kunnianloukkauksesta sen sijaan on kyse, jos teolla aiheutetaan suurta kärsimystä tai erityisen suurta vahinkoa ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä. Törkeä kunnianloukkaus vanhenee viidessä vuodessa. "