Itäväylän ja Kehä I:n risteys tunneliin

23.09.2010 17:26

abcdef

RADIOLÄHETYS 23.9.10

Aamu lähetyksessä Puotila seura puhui silta-asiaa.

Huom !

Lähetyksessä ei tuotu tarpeeksi esille SUURTA MÖLYSAASTETTA joka tulee tapahtumaan alueilla:

Puotinharju, Puotila, Marjaniemi, Vartiokylä ja Vartioharju.

Jos huomioi sillan korkeuden 6 m, niin oletettava mölysaaste kulkeutuu kilometrien matkan (tämä asia täytyisi puolueettomilla asiantuntijoilla mittauttaa).

Nyt jo metroradan avonainen osuus Vartiokylän lahdella tuottaa melusaastetta todella pitkälle, entä sitten jatkuva autoliikenne!

Puotilan, Marjaniemen ja Vartiokylän luonto-arvot, tulevat kärsimään siltavaihtoehdosta. Lähi-aluet pahasta pöly- ja pakokaasu myrkyistä. Jotka tunneli-vaihtoehdossa olisi koneellisesti puhdistettavissa ja ohjattavissa sopivampaan ulostulo paikkaan.

Tunneli-vaihtoehto tulee kalliimmaksi, mutta on huomattavasti parempi vaihtoehto tulevaisuutta ajatellen.

Silta vaihtoehto tuntuu nyt edullisemmalta, ennustettavissa on, että sen aiheuttamat kustannuksen eivät tule jäämään vain rakentamiseen. Jatkossa haittojen ilmetessä möly-aitoja joudutaan lisäämään, mahdollisesti silta kattamaan kokonaan, sillan rumuuden kuitenkin jäädessä näkyviin ja saasteet leijuvat asuinalueella. Huomioikaa myös se, että jälkikäteen nämä ”parannustyöt” tulevat huomattavan kalliiksi.

Alueen ainutlaatuinen maisema-arvo on pilalla.

Luoto-arvot, asukkaiden terveys pilalla ( Möly- ja myrkyt).

Sillan puolestapuhujat ajattelevat vain rahallisesti halvempaa ratkaisua nyt, eivätkä alueen arvoa ja tulevaisuutta myöhemmille sukupolville.

Raha vaikutti myös päätöksen rakentaa kanava Aurinkolahteen, ei välttämätön mutta rakennusliikkeet halusivat nostaa alueen myyntiarvoa ja me kaupunkilaiset maksoimme sen. Miten näin…

Ja entä sitten Kalasataman tunneli hanke, suunnitelma on ok, mutta viekö tämä hanke jo aiemmin suunnitellut rakennusrahat Itäkeskuksen tunnelivaihtoehdolta joka oli jo laajalti julkaistu.

Ja lopuksi kaupunkisuunnittelu virasto korostaa kansalaisen vuorovaikutus mahdollisuuksia mm. erilaisilla alue- tapahtumilla ja katsauksilla ja kyselyillä.

Jo vuosia näitä seuranneena ja niihin osallistuneena, olen huomannut tämän vain asukkaiden harhaanjohtamiseksi.

Todellista asukkaiden mielipiteiden ja toivomusten kuuntelua / huomioimista ei tapahdu.

Missä vuorovaikutus mahdollisuus???

Toivonkin että tähän adressiin saataisiin runsaasti osallistujia.

HERÄTKÄÄ KAIKKI LÄHISEUDUN ASUKKAAT! Ja tukekaa Puotila-seuran adressi aloitetta.

Kolmannen polven Helsinkiläinen ja alueen asukas.-----