Itäväylän ja Kehä I:n risteys tunneliin

Älkäämme luovuttako!
Vieras

/ #7 Parempaa yhdyskuntasuunnittelua!

24.09.2010 23:07

En voi kuin yhtyä edellisen kirjoittajan näkökulmaan.

Miten kaavoittaja yhä edelleen haluaa rakentaa asuinalueiden läpi SILTOJA autoille? Eikö vieläkään ole opittu sitä, että siltojen lähiympäristö ei ole mitenkään miellyttävää: siltojen alapuoliset alueet ovat usein varjoisia, roskaisia ja tuulisia. Ne eivät missään nimessä ole jalankulkijoille ja pyöräilijöille miellyttäviä.

Silta esimerkiksi Meripellontiellä ei mitenkään sovi maisemaan tai alueen miljööseen. Marjaniemen puolella on pientaloaluetta, Puotilan puolella 50-luvun tyylistä kerrostaloaluetta. Itäkeskuksen puolella uudempia ja korkeampia kerrostaloja. Liikennemelu nousee sillalta, vaikka siellä olisi millaisia meluaitoja, ja kantautuu etenkin kerrostaloihin. Eivätkä meluaidat sillalla ainakaan ole mikään ympäristön kaunistus.

Miksi pääasiassa henkilöautoliikennettä varten täytyy rakentaa leveitä, ympäristöä rumentavia ja asumisen laatua heikentäviä väyliä? Kun henkilöautoliikenteelle rakennetaan yhä vain niiden ehdoilla, miten voidaan kuvitella sen määrän koskaan vähenevän? Kun henkilöautoliikenteelle rakennetaan mahdollisimman esteettömiä väyliä, sen määrä vain lisääntyy ja se rohkaisee ylinopeuteen (ei tarvitse hiljentää ennen risteyksiä eikä pysähtyä niihin, suojateitä ei ole). Meripellontiellä ajetaan jo nyt jatkuvasti ylinopeutta. Vaikea uskoa, että ylinopeudet vähenisivät, kun ajoväylä tehdään oikein varta vasten esteettömäksi. Ja kun ajetaan ylinopeutta, desibelien määrä vain kasvaa.

Vaikea uskoa, että tunneli olisi kuitenkaan lopulta kalliimpi ratkaisu, jos tarkastellaan siltaratkaisun välittömiä ja välillisiä vaikutuksia paikallisten asukkaiden asuinympäristöön, asukkaisiin itseensä ja yleiseen hyvinvointiin. Parasta olisi, että tunneli alkaisi jo heti Vuosaaren sillan jälkeen ennen kuin varsinaiset asuinalueet alkavat. Näin melusaasteen voisi olettaa vähenevän huomattavasti ja asuinalueiden ja asuntojen arvo Marjaniemen ja Puotilan sekä Itäkeskuksen alueella nousisi. Mutta kiinnostaako sellainen päättäjiä tai ylipäätään ketään muuta kuin alueen asukkaita?

Sen sijaan, että panostetaan yksityisautoilua suosiviin ratkaisuihin, pitää panostaa julkiseen liikenteeseen niin paljon, että se on TODELLA houkuttelevaa. Leveät, eri tasoille nostetut ajoneuvoliikenteelle rakennetut väylät ja rampit ovat kuin jostain menneisyyden yhdyskuntasuunnittelun mallista. Tulkaa hyvät kaavoittajat 2000-luvulle! Älkää enää tehkö rikoksia ihmiskuntaa vastaan, sillä sellaisia ovat meidän kaikkien yhteistä ympäristöä pilaavat ratkaisut.