Itäväylän ja Kehä I:n risteys tunneliin

Vieras

/ #20 Itäkeskuksen risteys saatava tunneliin

11.10.2010 19:05

Onko jossain nähtävissä selviä havainnekuvia silta- ja tunnelivaihtoehdoista maan tasalta katsottuna? Yritin etsiä sellaisia mm. HKR:n sivuilta ja sanahaulla muualtakin netistä, mutta en löytänyt. Kuvia näkemättäkin siltavaihtoehdon jopa kymmenen metrin korkuisiksi rakennettavat meluesteet hirvittävät. Havainnekuvat kuitenkin osoittaisivat hätkähdyttävimmin sillan rumuuden ja kääntäisivät viimeisetkin sen puolustajat tunnelivaihtoehdon kannalle. En ymmärrä sitä, että Espoon metro pystytään rakentamaan haja-asutusalueillekin maan alle, mutta kehittyvän ja yhä tärkeämmäksi käyvän itäsuunna liikenneratkaisut tehtäisiin asukkaiden mielipiteistä piittaamatta. Kehä I:n länsipäähänkin tehdään 500 metriä pitkä tunneli. Tunneli- ja siltavaihtoehdon ero, sata miljoonaa euroa, on paljon rahaa, mutta valitun vaihtoehdon kanssa on elettävä ainakin 50 vuotta. Mielestäni nykytilanteeseen tehtävät jo päätetyt pienet korjauksetkin ovat parempi vaihtoehto kuin koko kaupunginosan pirstominen ja rumentaminen korkealla sillalla, josta saasteet leviävät entistä laajemmmalle alueelle.