Valtion retkeilyalueiden metsien hakkuut on lopetettava

Raimo Heikkilä

/ #44 Hossan hakkuut

17.01.2012 16:56

#36: - Re: Re: Re: Re: Re:

"Jos tuollainen metsä annetaan olla luonnontilassa, se pusikoituu, rungot riukuuntuvat, katkeilevat ja kuolevat. Tuloksena on melko matalakasvuista läpipääsemätöntä "rääseikköä". Järeää puustoa ei synny. Jotta tuollaisesta lähtökohdasta syntyisi retkeilijöiden suosimaa monipuolista, moni-ikäistä metsää missä on myös järeää puustoa, joka sitten aikanaa kaatuilee ja lahoaa, ja jossa on valoa myös alikasvustolle, täytyy sitä harventaa."

Lainaus numerolta 36, joku aiemminkin kirjoitti samaa soopaa. Suosittelen, että menette käymään Venäjän puolella. Heti rajan takana on Kostamuksen seudulla helposti saavutettavissa metsiä, joissa ei ole tehty minkäänlaisia hakkuita jääkauden jälkeen. Eivät muuten oli matalakasvuista läpipääsemätöntä rääseikköä. Puusto on niin järeää, että Suomessa ei missään. Upeita retkeilymaastoja, eikä ole tarvinnut harventaa. Nimimerkki ei ole tainnut kuulla käsitteestä itseharveneminen? Hossassa hakattavaksi suunnitelluissa metsissä se on käynnissä, eikä minkäänlaista pelkoa pusikoitumisesta tai riukuuntumisesta ole.