Asumisen Hinta Alas AHA !

Liisa

/ #105 Vuokrasääännöstely takaisin

17.03.2012 08:15

Viimeinenkin vuokrasäännöstely päättyi vuonna 1995. Sen jälkeen asumisen kustannukset ovat karanneet käsistä, myös sosiaalisessa vuokra-asumisessa. Kaikista pienituloisinta kansanosaa kuritetaan Kelan määrittelemien enimmäismenojen lisäksi kuntien sisäisillä ohjeillaan antamilla vuokranormeilla jotka vastoin toimeentulotukilain tarkoitusta pakottavat tuen saajat kustantamaan normien yli menevän vuokran toimeentulotuestaan. Näin siitäkin huolimatta että menettelyyn ovat ohjeistuksillaan puuttuneet sekä sosiaali- ja terveysministeriö että eduskunnan apulaisoikeusasiamies.

Vuokrasäännöstely tulee palauttaa kiireellisenä toimenpiteenä takaisin osaksi sosiaaliturvaa. Säännöstelyn tulee vastata todellista kustannusten nousua, myös sosiaalisissa vuokra-asunnoissa. Mikäli vuokranantaja ei noudata säännöstelyn määräyksiä, tulee säännöstelyn ylittävästä vuokranosuudesta periä ylimääräinen 40% vero. Kikkailu ihmisten perustarpeilla vähenee näin toimien. Vapaat vuokramarkkinat eivät saa olla subjektiivinen oikeus johon yhteiskunnan taholta ei muka voida puuttua. Kyllä voidaan jos vain halutaan. Se on toiminut ennenkin. Koska mikään tässä asiassa ei ole muuttunut se tulee toimimaan jatkossakin säännöstelystä huolimatta.