Sudet pois taajamista

Pertti Koski

/ #218 Sudet koirien vaatteissa

05.06.2012 20:17

Tuolla taajamasusi.com sivustolla on heti etusivulla kolome kuvaa, kaksi raatokuvaa, ja kolmas jossa jolkottaa kaksi huskykoiraa asvalttitiellä.
Olkoot ihmiset susista mitä mieltä tahansa, mutta tuollaisten kuvien vääränlainen käyttö on moitittavaa. Tuntuukin, että 99%:lla suomalaisista on vaikeuksia ylipäänsä tunnistaa susi, vaan luulevat jo kultaisianoutajiakin susiksi. Huskyjen ja seefferien omistajat ovat joutuneet ahdistelun kohteiksi, kun heidän koriaan on luultu susiksi. Ja tällaiset taajamasusi-sivustot virheellisine kuvineen eivät auta asiaa yhtään.
Ensin kannattaa opetella tunnistamaan erinäköiset koirat ja metsäneläimet, ennenkuin alkaa vihaa niitä kohtaan lietsomaan. Ettei käy vielä niin, että joku taas lasauttaa jonkun lemmikkikoiran hengiltä susipelossaan. -Historia tuntee useampia tällaisia tapauksia. Yhden muistan erityisen hyvin, kun perheen lasten kanssa metsässä lenkillä ollut seefferi ammuttiin hengiltä aivan lasten silmien alla.