Elävä keskusta ilman toriparkkia

/ #89 Re:

03.07.2012 11:12

#82: -

Se ydin onkin siinä, että vastustajat käyttävät pääargumenttinaan yhteiskunnan rahojen (verorahojen) haaskausta, vaikka tosiasiassa poliitikoilta tulee kaava ja rahat liikemiesten perustamalta yritykseltä, Toriparkki Oyltä. Ilman toriparkkia nimenomaan kaikki torin remonttirahat tulevat verorahoista, jolloin toriparkiton ratkaisu muodostuu kuntalaisille kalliimmaksi.

Toinen argumentti on, että liikenne lisääntyy. Muttei se lisäänny, kun osa autoilijoista tulee liikekeskusten sijasta keskustaan. Liikenne lisääntyy vain, jos julkisen liikenteen käyttäjät ryhtyvät toriparkin myötä käyttämään omia autoja. Tämä on toisille mahdoton yhtälö käsittää. Liikenne kattaa kaiken autoilun, eikä pelkästään keskustaan tulevaa autoilua.

Keskustan on oltava vetovoimainen. Tulevaisuuteen on panostettava. Tulevaisuudessa Turun keskusta näivettyy, jos kaikki kauppa ajetaan syrjään. Seuraavaksi automarketit imevät muutkin palvelut, jotka menevät ihmisten perässä. Näitä ovat monet pikkukaupat ja erikoisliikkeet, jotka joutuvat pois tai konkurssiin. Elokuvateatterit siirtyvät syrjälle jne.