Mopot 80 km/h

PORI

/ #6

05.12.2006 21:00

Vaikka mopot menisivät 70 km/h ei silti jarrutusmatka yksinkertaisesti riitä. KLun vielä ottaa huomioon toissapäiväinen mopoilija, joka kulki auton takana 80km/h matkaa vain 2m eikä vieläkään tajunnut, että jos äkkipysäys olisi tullut, olisi kyseinen mopoilija tullut takalasista sisään.

Koska nykyinen lainasäädäntö antaa hekilöiden joiden kagnitiivinen kapasiteetti on vielä kasvuiässä, (aivot eivät ole vielä kehittyneet täyteen kapasiteettiinsa ja ymmärrys ei vielä ole täysin kehittynyt) ajamaan mopoilla heidän tajuamatta omaa vaaraansa liikenteessä, en näe syytä, m,iksi hgeille tätyisi myöntää lupa ajaa ulkoisesti suojaamatonta ajoneuvoa yli 60km/h, jolloin jarrutusnopeudet ovat yhä vaaralliset.

Kehoitankin teitä käymään autokoulussa ja testaamaan miltä tuntuu 30km/h jarrutus törmäyssimulaattorilla. Kun olette sen kokenut ja mustelmat ovat parantumassa, kertokaa se 2x ja miettikää mitä se tekee niskalle, kun se lysähtää äin kovaa materiaalia. Muistutuan yhä edelleen, että mopot eivät ole ulkoisesti tuettuja kolareita vastaan. Jos törmäätte johonkin, todennäköinen seuruas on se, että lennätte viivasuoraan seinää tai toista autoa päin. mopo jää taatusti tienpintaan, se on sinun kallosi joka lentää.