Mouhijärven lukion ja Äetsän Sarkia-lukion jatkumisen puolesta

Uotsolan Kasvatti

/ #4 Kotipaikkakuntalainen

15.10.2012 10:40

Heti alkuun sanon, että en voi puhua kuin Mouhijärven Lukion puolesta, sillä Sarkiaan en ole koskaan tutustunut.

Mutta Mouhijärven Lukio on kriittinen osa meidän pienta paikakuntaamme. Mouhijärvi on kasvukeskus ja yksi parhaimmista syistä tähän ja yksi suurimmista edellytyksistä tähän, on koulutuksen saatavuus aina päiväkodista, ala- ja ylä-asteiden kautta lukiokoulutukseen asti. Mikäli Lukio Mouhijärveltä lakkautetaan, niin odotettavissa on aiemmin mainitun kasvun hidastuminen ja pysähtyminen, joka sitten muuttuu poismuuttotrendiksi.

Kaikkien tulisi ottaa huomioon, että kahden pienen lukion sulkeminen ei auta Sastamalaa kokonaisuutena. Koska nämä koulut ovat pieniä, ei niiden sulkemisesta saada merkittäviä säästöä. Melkeimpä päinvastoin, koska suurin osa lukiokoulutuksen haluavista eivät tule menemään Vammalaan, vaan Mouhijärven Lukion oppilaat luultavimmin hakeutuvat mieluummin Nokian ja Tampereen kouluihin ja Suodenniemeläiset varmaankin Laviaan.

Ja vaikka sattuisikin olemaan oppilaita, jotka "suostuisivat" tai haluaisivat sitten suorittaa lukion Vammalassa, niin opiskelijoiden koulumatkustuksesta koituvat kustannukset tulevat suuremmaksi lisäkustannukseksi Sastamalalle kuin koskaan ennen.

Ja tarvitseeko edes tuoda esille se, että mikäli lukio suljetaan, ylä- ja ala-asteiden opettajien pätevyys tulee kärsimään, sillä pätevät opettajat muuttavat jonnekkin, missä he saavat riittävän määrän tunteja palkkaansa varten, sillä peruskoulun tunnit eivät sitä tee.

Joten mitäs jos nyt kuopataan taas tämä aikomus sulkea pikkukoulut, sillä näin viimeiseksi mainitakseni, eikö jo Sastamalan kuntaliitosta suunniteltaessa todettu niiden tärkeät roolit ja säilytystarpeet?