Mouhijärven lukion ja Äetsän Sarkia-lukion jatkumisen puolesta

Sastamalassa 24.10.2012 OAJ:N SASTAMALAN PAIKALLISYHDISTYKSEN HALLITUS

/ #5 OAJ:n Sastamalan paikallisyhdistyksen lausunto Sastamalan lukiokoulutuksen järjestämissuunnitelmasta

25.10.2012 06:42

Opettajayhdistyksen mielestä lukioverkkoselvitys on tehty liian yksipuolisesti ja yhden lukion malliin keskittyen.
Selvityksen lähtökohta oli selvittää lukiokoulutuksen järjestämisen vaihtoehtoja, kuitenkin kyseessä on itse asiassa koko Sastamalan kouluverkkoa koskeva selvitys. Vaikutukset ovat perusopetuksen puolelle jopa laajemmat kuin lukiokoulutukseen – muutokset koskisivat keskittämisvaihtoehdon toteutuessa 229 peruskoulun oppilasta ja vain 102 lukiolaista.
Alakoulujen luokkia lopetettaisiin neljästä alakoulusta ja kaksi (Keikyä ja Uotsola) suljettaisiin lopullisesti. Yhteensä kymmenen luokan oppilaat menettäisivät koulunsa. Vastaanottavien koulujen ryhmäkoon keskiarvo nousisi 27,3 oppilaaseen. Vastaanottavien koulujen tilat vaativat investointeja, jotta ne olisivat opetussuunnitelman vaatimusten mukaisia. Esimerkkinä voidaan mainita Pehulan koulun käsityötilat.
Opettajayhdistys kummastelee, miksi asiassa halutaan edetä näin nopeasti päätöksentekoon asti ennen kuin pienten lukioiden valtionosuuden kohtalosta on mitään todellista tietoa. Tiedotusvälineiden mukaan näyttää siltä, että lukion koko ei olisi ainoa korotetun valtiontuen peruste. Esimerkiksi palvelujen kattava saatavuus ja koulumatkan kohtuullinen pituus voisivat vaikuttaa tuen saamiseen.
Aikataulu pienten lukioiden lakkauttamiseksi näyttää aivan liian kireältä sekä oppilaiden että opettajien uudelleensijoittelun kannalta. Opettajayhdistyksen hallituksen mielestä asiassa on syytä ottaa aikalisä.
Nyt suunnitellut toimenpiteet vaikuttaisivat yhteensä 330 oppilaan koulunkäyntiin. Yhden lukion mallissa ryhmäkoot kasvaisivat lähelle kolmeakymmentä, kun valtakunnallinen keskiarvo on 22 opiskelijaa. Toteutuessaan suunnitelma vaikuttaisi muutoksina kymmenien opettajien työhön virkajärjestelyinä ja 3,5 opettajan työt loppuisivat kokonaan. Ovatko selvityksen vaikutuksiltaan järeät muutokset tarpeen 35.000 euron säästämiseksi? Etenkin kun verkostolukio on jo osoittautunut hyvin taloudelliseksi tavaksi järjestää lukiokoulutus.
Opettajayhdistys edellyttää, että hallitusohjelman linjauksia toisen asteen koulutuksen järjestämisestä noudatetaan myös Sastamalassa. Yhteistyötä esimerkiksi ammattilukion kehittämiseksi tulee jatkaa kuten ennenkin. Kuitenkin lukiokoulutusta ja ammatillista koulutusta tulee hallitusohjelman mukaan kehittää erillisinä koulumuotoina, myös hallinto tulee pitää erillään.