Jokaisen vanhuksen oikeus hyvään hoitoon

VAKO07

/ #1 Vanhustyöhön lisää hoitajia

21.11.2012 23:52

Vanhustyössä resurssit tulisi mitoittaa niin, että hoitajia olisi oikea määrä asukkaita kohden. Ei ole oikein, että 2 iltahoitajaa hoitajaa 40 potilasta, joista 4-5 on vuoteeseen kahden hoidettavia ja loput sitten hoidetaan puoliksi. Siihen iltapalat, iltapesut ym. niin kiirettä pitää. Eikä tuolla asiakasmäärällä ole ihme, että vanhukset laitetaan yövaatteissa vuoteisiin jo klo 17, jotta jokainen yleensäkin saada vuoteeseen ennen vuoron loppumista.
Hoitajia pitäisi olla tarpeeksi. Sen lisäksi jokaisessa palvelutalossa ja vahustenhoitopaikassa tulisi olla 1-2 avustajaa, jotka sitten hoitaisivat tiskit, iltapalan siistimisen pois, sekä sellaisia tehtäviä, mitkä vievät aikaa hoitajilta heidän työstä. Täyttäisivät juomamukit yöksi, auttaisivat hyväkuntoisia iltapesuissa, ym, sellaissa tehtävissä, missä ei vaadita koulutusta.
Koska meidän päättäjät heräävät todellisuuteen siitä, mitä kulissien takana on??
Heidät voisi laittaa viikoksi makaamaan vuoteeseen, jotta he tietäisivät mitä on olla siellä makaamassa märkänä ja odottaa sitä, kun olet se, joka syötetään viimeiseksi. Ehkä viikko vanhuksen asemassa vuoteeseen sidottuna neljän hengen huoneessa avaisi silmät..