Jokaisen vanhuksen oikeus hyvään hoitoon

Sini Hirvonen

/ #11 Kuulin että esim. Seinäjoen strategiassa...

26.11.2012 09:27

tullaan hävittämään kaupunkin ylläpitämät, mutta asiakkaan maksamat palvelut ikäihmisten asuntotoiminta -järjestelmä, jossa henkilö asuu palvelutalossa, mutta on vielä sen verran hyväkuntoinen että selviää monista asioista omatoimisesti. Tarkoitus kuulemma että vanhus asuu kotonaan siihen saakka kunnes toiminnot ovat jo niin heikentyneet ettei selviä enää yksin mitenkään. Siis ennen elämän loppua vasta sijoitetaan laitokseen. Minä kutsun sitä sijoitusta kuoleman taloon muuttamiseksi ja moniko sellaiseen haluaa? Vaikeuksia tulee saada vanhus suostumaan muuttamiseen tällaisella tavalla ja omaisetkin kärsivät tilanteesta sekä huonosta omastatunnosta kun eivät jaksa olla 24 tuntia per vrk hoitajina.

Itse lähiomaisen asumiskokemuksesta käsin olen ehdottomasti tällaista järjestelmää vastaan. Moni haluaa ajoissa muuttaa sopeutuakseen palvelutaloon, jossa voi ostaa ne palvelut joita tarvitsee. Silloin hän voi sopeutua laitosasumiseen ajan kanssa. Kyseinen sukulainen ei ainakan ikinä olisi suostunut suoraan muuhun järjestelyyn ja omaiset eivät olisi jaksaneet häntä hoitaa kotona, eikä yhteiskunnassa ole, eikä tule olemaan sellaista kotipalvelua että itsenäinen asuminen on turvallista ja järkevää kun omat voimat ehtyvät. Tulevaisuudessa ja nytkään monella ei edes ole niitä omaisia. Tässä suuntauksessa ei ole mitään järkeä! Kuka hoitaa ja miten sinne kotiin!? Epäinhimillistä ja ihmisarvoa alentavaa suuntautumista vanhustenhoidossa!