Jokaisen vanhuksen oikeus hyvään hoitoon

näin Länsi-Suomen päässä

/ #13 Vanhuksilla oikeus hyvään hoitoon

28.11.2012 09:59

Olen nelisen vuotta toiminut kentällä lähihoitajana ja viikottain kuulen vanhusten suusta kuinka hoitajilla on kiire, he kaipaavat sosiaalista kanssakäymistä omaisten puuttuessa, he ansaitsevat hyvän hoidon! Eräs veteraani puhkesi kyyneliin kun keskustelin hänen kanssaan, sanoin että sinä ja te kaikki rintamalla olleet sekä muut ikäihmiset ansaitsette hyvää hoitoa, te olette meille sen itsenäisen maan antaneet ja minusta teille on annettava se arvo joka teille kuuluu.
Viikottain tulee myös vastaan asiakkaita, jotka odottavat pääsyä vanhainkoteihin ja palvelutaloihin, he itse kokevat etteivät pärjää kotona enää sairauksiensa ja yksinäisyytensä kanssa. Ei vaikka hoitajat neljästi päivässä kävisivät heidän luonaan.
Meillä palvelutaloja ajetaan alas, muutetaan "eläkeläistaloiksi" joissa käy kotihoito aivan kuin asuisi omassa kodissaan. Raskashoitoisia siirretään vuodeosastoille ja vuodeosastoilta vähennetään vuodepaikkoja.
Meillä hoitajia ei näiden muutosten vuoksi tarvita, koska olen nyt yksityisellä määräaikaisena, kysyin kiusallakin kunnalta tilannetta. "Sijaisia ei tarvita, koska työpaikat vähenevät! Meille riittää varahenkilöstömme kattamaan sijaistarpeet!" Vakituisia paikkoja laitetaan kyllä avoimeksi hakuun, mutta todellisuudessa nämä täytetään jo taloissa olevilla sijaisilla. Entiset työkaverini kunnalla eivät edes tiedä minne pääsevät töihin kun nykyinen paikka menee alta kunnan suuren "kotona mahdollisimman pitkään"-vision myötä... Eli hoitopaikkoja alas ja hoitajia sitä myöten tarvitaan vähemmän!
Olen ammattikoulutuksen saanut lähihoitaja, hain amk-tason koulutukseen koska selvästi on nähtävissä lähihoitajien työvoimatarpeen väheneminen omalla alueellani. Koulutuspaikkaa en saanut vielä. Olen nyt hakeutunut muun alan töihin ja toivon että työllistyn edes jonnekin, jos en rakastamaani vanhustyötä saa tehdä. Meitä koulutettuja hoitajia korvataan kouluttamattomilla rahan säästämiseksi! Miksi siis edes jatkaisin hoitoalalla, jos hoitajien ja vanhusten arvostus on tällaista sontaa mitä se nykyisellään on. Se palveluasuminen mitä kunnassamme on suurimmalta osalta jäljellä, on suunnattu dementoituneille, mutta kaikki eivät ole muistisairaita! Ja kuinka paljon se koskeekaan jättää pelkäävä, itkevä ja yksinäinen vanhus yöksi kotiinsa - joka ei edes apua saa jos sattuu vahinko! Häke ei hoida ripulivaippojen vaihtoa, joten siellä on vanhus, 10-15 tuntia yltä päältä kurassa, yksin. Hoitajien harteilla on se, mikä on yhteiskunnan ja kuntien vastuu. Päättäjät voisivat itse miettiä itsensä samaan tilaan, mutta harva siihen kykenee ja heidän eläkkeistään on varaa palkata henkilökohtaiset avustajat 24/7! Heitä ei kiinnosta, heitä kiinnostaa säästäminen ja typerät visiot - ei se mitä vanhukset, hoitajat haluaa! Yhtäkään Arkadianmäellä istuvaa junttia en suostu hoitamaan, edes raha ei houkuttaisi sitä tekemään. Hoitajat hoitavat ihmisiä, eivät mäen päällä istuvia hienopieruja joilla ei ole hajuakaan tavallisten ihmisten elämästä...
Keittää ehkä pikkusen!!! >:o