Kissojen asemaa parannettava eläinsuojelulaissa

Eläinsuojelulain (247/1996) kokonaisuudistusta valmistellaan. Myös kissojen asemaa laissa tulee kohentaa huomattavasti.

Eläinsuojelulain tarkoituksena on suojella eläimiä parhaalla mahdollisella tavalla kärsimykseltä, kivulta ja tuskalta. Lain tarkoituksena on myös edistää eläinten hyvinvointia ja hyvää kohtelua. Tämä ei nykyisen lain puitteissa kissojen kohdalla toteudu.

Maaseuduilla esiintyy yhä vieläkin suunnaton määrä valtavia kissapopulaatioita, joissa sairaudet ja sisäsiittoisuus rehottaa. Populaatioissa eleleekin lähes poikkeuksetta hyvin sairaita, jopa kituvia, yksilöitä. Näihin kissapopulaatioihin ei kuitenkaan nykyinen laki anna valtuuksia puuttua ilman omistajan lupaa, paitsi niiden eläinten kohdalla jotka ovat jo niin sairaita, että lopettaminen on ainoa vaihtoehto. Silloin on eläimen kannalta jo liian myöhäistä. Kesäkissojen määrä lisääntyy valistuksesta huolimatta vuosi vuodelta ja kissoja hylätään muutenkin hyvin suuret määrät. Kissanpentuja jaellaan osto- ja myyntipalstoilla kuin esineitä ja monen pennun kohtalo onkin erittäin kurja. Nyt lain valmistelijoiden onkin korkea aika avata silmät tosiasioille ja saada laki myös kissojen osalta tämän vuosituhannen tasolle.

Me allekirjoittaneet vaadimmekin eläinsuojelulain kokonaisuudistukseen kissojen osalle huomattavia parannuksia. Kissa on tunnustettava laissa tuntevaksi olennoksi, joka on yhdenvertaisessa asemassa koiran kanssa. Populaatioihin pitää voida puuttua ilman omistajan lupaakin ja uusien populaatioiden syntyminen pitää laittaa rangaistavaksi. Yleensäkin epäkohtiin pitää saada puuttua ajoissa, ei vasta sitten kun eläimen kärsimys on jo äärimmillään. Kissojen hylkäämisten ehkäisemiseksi on tehtävä lakiin toimiva uudistus ja kissanpentujen ilmainen jakelu kaikenlaisilla myyntipalstoilla pitää saada kuriin tavalla tai toisella. KISSA EI OLE ESINE! Rangaistukset kovemmiksi ja rangaistavuus herkemmäksi. Kissan arvostusta yleensäkin pitää lain silmissä kohottaa, silloin arvostus kissaa kohtaan nousee yleisestikin ja se edesauttaa kissojen hyvinvointia.

Linkistä löytyy eri eläinsuojelutahojen ottamia kuvia sekä kissoja käsitteleviä uutisia eri lehdistä

kissa-adressi's Library | Photobucket

Adressin suunnitteluun osallistui fb:n Kissat-ryhmä ja sen kokosi kasaan ylläpitäjät Meevi Hakunti, Erja Jormalainen ja Johanna Jaatinen

Johanna Jaatinen, Meevi Hakunti, Erja Jormalainen    Ota yhteyttä adressin tekijään