Lääkärit ja lääketieteen opiskelijat vaativat tulitaukoa nyt!

Me, Suomessa toimivat lääkärit sekä lääketieteen opiskelijat, vaadimme Suomen hallitukselta välittömiä toimia tulitauon ja humanitaaristen käytävien aikaansaamiseksi Gazaan sekä ihmisoikeuksien ja kansainvälisen oikeuden kunnioittamista.

Tuomitsemme jyrkästi molempien osapuolien siviileihin ja siviilikohteisiin kohdistuneet iskut, ja vaadimme kansainvälisten sopimusten noudattamista.

Suomen hallituksen tulee vaatia ihmisoikeuksien ja kansainvälisen humanitaarisen oikeuden toteutumista palestiinalaisalueilla ja Israelissa. Vaadimme, että Suomi tuomitsee Israelin tekemät kansainvälisen oikeuden vastaiset toimet. Humanitaarisen avun pääsy Gazaan on varmistettava tulitauoilla.

Lääkärit ilman rajoja järjestön mukaan Gazan terveydenhuoltojärjestelmä on romahtamassa. Sairaalat ovat ylikuormitettuja ja tiloissa asuu myös pakolaisiksi joutuneita. Gazan 35:stä sairaalasta 16 on joutunut sulkemaan polttoaineen puutteen tai pommitetuksi tulemisen vuoksi (1). Israel on laittomasti vaatinut sairaaloiden evakuoimista Pohjois-Gazassa ja Maailmanterveysjärjestö (WHO) on sanonut tämän olevan kuolemantuomio mm. tehohoitopotilaille (2). Lisäksi sairaaloissa on puute lääkkeistä, vedestä, tarvikkeista ja henkilökunnasta. Lääkärit ilman rajoja vahvistaa, että potilaita leikataan jo lattioilla ilman asianmukaista anestesiaa (3.). Vaadimme, että Suomen hallitus vaatii välittömiä avustuskuljetuksia sairaaloihin sekä potilaiden, terveydenhoitoalalla työskentelevien ja sairaaloiden suojelua.

Gazassa vallitsee humanitaarinen katastrofi, palestiinalaiset ovat hengenvaarassa. Elämän perusedellytyksistä: vedestä, ruoasta, suojasta sekä lääkkeistä on pulaa. Lääkäreinä olemme vannoneet toimivamme ihmisyyttä ja elämää suojellen. Vaadimme samoja periaatteita myös Suomen hallitukselta.
Tulitauko Gazaan nyt!

1. https://www.aljazeera.com/news/2023/11/1/gazas-only-cancer-treatment-hospital-shuts-down-after-running-out-of-fuel

2. https://www.who.int/news/item/14-10-2023-evacuation-orders-by-israel-to-hospitals-in-northern-gaza-are-a-death-sentence-for-the-sick-and-injured

3. https://www.msf.org/immediate-ceasefire-needed-gaza-stop-bloodshed

Adressin on laatinut Lääkärin sosiaalinen vastuu ry (LSV), joka toimittaa allekirjoitukset Suomen hallitukselle. Lääkärin sosiaalinen vastuu ry:n tiedotusrekisterin tietosuojaseloste: https://lsv.fi/rekisteriseloste/. Lue lisää LSV:n toiminnasta www.lsv.fi.

HUOM! Saat sähköpostiviestissä linkin vahvistaaksesi allekirjoituksesi. Varmistaaksesi, että saat lähettämämme viestit, lisää info@adressit.com yhteystietoihisi tai turvallisten lähettäjien listalle.

Lääkärin sosiaalinen vastuu ry    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Lääkärin sosiaalinen vastuu ry voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Emme näytä tätä tietoa julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…