Lagstad skola och daghem / Lagstadin päiväkoti ja koulu

Meitä Lagstadin päiväkotilasten ja esikoululaisten vanhempia ja vanhempainyhdistyksen jäseniä on jo pitkään huolestuttanut päiväkodin ympäristön siivottomuus ja turvattomuus. Kiinteistönhoitaja on löytänyt aamuisin päiväkodin leikkipihalta mm. lasinsiruja, roskia, tyhjiä lääkkeiden läpipainoliuskoja, oksennusta ja muuta roskaa joka voi vaarantaa pihalla leikkivien lasten turvallisuuden ja terveyden. Päiväkodin aidatulla leikkipihalla oleskelee iltaisin ja viikonloppuisin nuoria mutta myös alkoholisteja ja huumeiden käyttäjiä joiden mukana edellä mainitut roskat pihalle kulkeutuvat. Ymmärrämme että piha halutaan säilyttää avoimena leikkialueena alueen lapsille mutta se muu, sinne kuulumaton ihmisryhmä, heillä ei ole asiaa pienten lasten leikkipihalle.

Päiväkotia ympäröivä piha, esimerkiksi alue heti leikkipihan portin ulkopuolella on usein epäsiisti. Vaikka päiväkotilapset kulkevat vanhempien valvonnassa siellä, he ovat ikäluokkaa jotka tonkivat joka nurkkaa ja koloa. Meille vanhemmille on tärkeää että lapsemme viettävät päivänsä turvallisessa ympäristössä.

Jotta päiväkodin ympäristö saataisiin turvalliseksi me vanhemmat pyydämme tällä vetoomuksella Espoon kaupungin päättäjiltä seuraavia toimenpiteitä:

-          voimakas valaistus leikkipihalle

-          tallentava valvontakamera leikkipihalle

-          ilmoitus tallentavasta valvontakamerasta leikkipihan portille

-          poliisin tai vartioinnin käynnit paikalla

-          päiväkodin ja koulun piha-alueen säännöllinen siivous

Lagstad skola – koulun johtokunta ja vanhempain yhdistys tukee tätä hanketta korostamalla että lasten turvallisuus on etusijassa kaikkeen muuhun nähden. Espoon kaupungin on puututtava tähän ongelmaan pikimmiten jotta lapset säästyisivät ikäviltä yllätyksiltä. Pyydämme myös että kaupunki puuttuu Lakelankadun kääntöpaikan viereisessä puistossa tapahtuvaan tupakointiin jossa Omnian oppilaat seisovat tupakoimassa estäen pienten koululaisten vapaan ja savuttoman kulun kouluun. Puisto on tupakantumppien ja muun roskan jäljiltä törkeässä kunnossa. Jos Omnia haluaa pysyä savuttomana muun Espoon lailla on tupakoitsijoille järjestettävä tilat muualta kuin yleisestä lähipuistosta.

Lisäksi kaupungin olisi puututtava Kirkkojärventien rautatieaseman vastapäätä olevan linja-autopysäkin ja sen ympäristön rauhattomuuteen lasten koulumatkojen turvaamiseksi ja turvallisuuden varmistamiseksi.

Toimitamme allekirjoitetun adressin Espoon kaupungin päättäjille.