Luottotiedottomille Oikeuksia!

LUOTTOTIEDOTTOMIEN PUOLESTA!

Ajattelin kirjoitella artikkelia kaikkien luottotiedottomien puolesta, jotta asioihin saataisiin järkeä.

Miksi luottotiedottomien elämä pitää tehdä täysin mahdottomaksi?
Eikö se ole jo riittävän hankalaa ilman yli suuria maksuja.

Luottotiedottomilla ei ole mahdollista saada noin 50% asunnoista pelkästään sen takia ettei ole luottotietoja. Ja sitten vielä toiset 20% lähtee sen takia ettei ole mahdollisuutta ottaa kotivakuutusta koska sehän ei ole pakollinen. Itse asun rikollisuuden keskipisteessä enkä saa kotivakuutusta koska olen luottotiedoton, jos joku hajottaa ikkunani joudun maksamaan sen itse koska minultahan sitä rahaa löytyy sillä olen luottotiedoton.

Minulle tulee yllättävä rahan meno, en saa lainaa vaan joudun käyttämään omat ruokarahani siihen ettei laskuni mene perintään ja tule lisää ulosottomaksuja. Syön siis kynsiä ja makaroonia loppu kuukauden seuraavaan palkkaan asti.

En saa tavallista puhelin- tai nettiliittymää koska olen luottotiedoton. Anteeksi virhe tottakai saan koska minulla on varaa maksaa operaattorille yli 300 euroa vuoden ajaksi pantiksi olenhan luottotiedoton.

Asunnostani hajoaa pyykkikone, telkkari ja kahvinkeitin. En saa uusia koska osamaksu ei ole minulle mahdollinen. Sekä käyn töissä eli riittävän halvat kirppis tuotteet menevät aina ohi koska minulla ei ole mahdollisuutta kytätä niitä työpäivän aikana.

Ja sitten vielä veronpalautuksetkin viedään eli kun luette eteenpäin ymmärrätte myös sen että joululahjoihin ei ole varaa.

Sitten mennään itse ongelman pahimpaan asiaan. Eli ulosotto maksuihin maksusuunnitelman jälkeen.
Itse olen pienituloinen. Viimekuussa tein 132,5 h töitä josta sain rahaa verojen ja pidätysten jälkeen 1301,21 €. Päivittäinen suojarahani on 22,69€ mikä tekee kuukaudessa 680,70€ .Eli ylimenevä osa on 1301,21 - 680,70 = 620,51€
Ja ulosotto maksu määräytyy niin että jos päivä tienesti ei ylitä kahta kertaa suoja rahaa menee ylimenevästä osasta 2/3 osaa ulos ottoon
Jos päivätienesti on enemmän kun kaksin kertainen suojaosuus menee 1/3 osaa

Minun päivä tienestini viimekuussa oli 43,37€ eli ei ylitä kahta kertaa joten yli menevästä osasta (620,51€) menee 2/3 osaa mikä on 413,67€.

Noin nyt on laskutoimitukset tehty. Eli loppujen lopuksi palkastani jäi käteen 887,54€

Siitä maksan vuokran sähkön ja veden minulle jää n. 465 €
Maksan puhelin laskun jää 440€
Maksan lääkkeet ja lääkärikäynnin jää 380€
Haen vielä koiran ruoka säkin jää 355€

Eli 355€ minulle jää kaiken pakollisen jälkeen 132,5 tunnin töistä. Tällä summalla minun pitäisi elää seuraavaan palkkaan. Motivaatio työntekoon katoaa melko nopeasti sillä käteen jää huomattavasti vähemmän rahaa kuin jos olisi työtön.
Siinä myös selitys monen nuoren työttömyyteen, ei löydy motivaatiota tehdä päivittäin töitä kun työttömänä tienaa enemmän. Moni nuori on joutunut kulutusluottojen takia ongelmiin, moni myös katuu sitä suuresti.
Minä otin itse yhteyttä ulosottoon ja velkaneuvojaan sillä haluan paperini puhtaaksi, mutta minkä takia? Että saan raataa töissä ja silti syödä makaronia ja kaurapuuroa koko kuukauden kun ruokaan ei ole varaa?
Toki se on oma vika että luottotiedot pilasi, ja kyllä vastuu on kannettava mutta mielestäni tämä nyt on täysin epäoikeuden mukaista. Minäkin olen jo harkinnut palaavani vapaasta tahdosta työttömäksi.
Toivon että kirjoitukseni avaa ihmisten silmät ja saadaan ulosotto maksuihin helpotusta. Minusta olisi järkevää jos siinä olisi joku minimi summa mitä saa maksaa kuukausittain. Esim. 100€
Kuitenkin niin moni on niitä maksamatta juurikin tämän ylisuuren veloituksen takia, eikö nämä pienetkin maksut olisi kotiinpäin?

Allekirjoittakaa olkaa kilttejä, meillä on puolivuotta aikaa saada 50 000 allekirjoitusta kasaan että saamme tämän asian kansanedustajien käsittelyyn.

Korjaan kyseenalaisista kommenteista johtuen että tämä on vain aloitus toimen pide, adressi ei kelpaa kansalaisaloitteeksi. Tämä on testi siihen että kannattaako kansalaisaloitetta tehdä.

Jos olette messissä vielä myöhemmässäkin vaiheessa voitte lisätä henkilön Leila Luotto kaveriksi facebookissa. Jos tulee ajankohtaiseksi astun kyllä esiin omalla nimelläni. Tämä on vain varotoimenpide työpaikkani ja työsuhteeni suojelemiseksi.

Kiitos!