Lampaiden mulesing leikkaus

Australian lampaiden "mulesing" järkyttää

MTV3:n 45 minuuttia –ohjelma näytti keskiviikkona 5.3. järkyttävää lampaiden kohtelua Australiassa. Ohjelman oli kuvannut ruotsalainen ”Kalla fakta” -ajankohtaisohjelma.

Kyse on ns. mulesing-käytönnöstä, jossa lampailta leikataan peräaukon kohdalta irti nahkaa ja villaa. Lampaita ei rauhoiteta tai nukuteta toimenpiteen ajaksi eikä kivunlievitystä käytetä.

Mulesing-käytäntöä perustellaan sillä, että näin lampaita voidaan suojella lihakärpästä vastaan. Lihakärpänen laskee munansa lampaan peräaukon ympäristön kosteaan villaan, ja aikanaan kuoriutuvat toukat alkavat syödä lampaan lihaa, jolloin lammas kokee tuskallisen kuoleman.

Kansainväliset eläinjärjestöt ovat kampanjoineet mulesing-käytännön lopettamisen puolesta, mutta vielä eivät australialaiset lammastuottajat ole suostuneet muuttamaan käytäntöjään, koska muut tavat tehdä toimenpide maksavat heidän mielestään liikaa.

Kuluttajat voivat omalta osaltaan vaikuttaa asiaan olemalla ostamatta australialaisesta merinovillasta tehtyjä vaatteita, vaatimalla kauppoja olemaan ottamatta kyseisiä tuotteita valikoimiinsa ja boikotoimalla kauppoja, joissa merinovillatuotteita myydään.

Paheksuntansa käytännöstä voi myös ilmoittaa suoraan Australian maatalousministerille, Tony Burkelle.(lähde:suomen eläinsuojeluyhdistysten liitto)

- Tämä on sallittua eläinrääkkäystä. He vain ottavat sakset ja leikkaavat ilman puudutusta tai kivunlievitystä. Tätä voi verrata skalpeeraamiseen, eläinlääkäri Johan Beck-Friis eläinlääkäriliitosta kertoo.

Ruotsissa dokumentin jälkeen 17 vaateyritystä ilmoitti boikotoivansa julmasti tuotettua merinovillaa. Mukana on monia Suomessakin toimivia vaateketjuja.(mtv3 uutiset)

Vaihtoehtoja mulesingille

-Kärpäsloukut
-Parempi ruokavalio (ehkäisee löysiä ulosteita, mikä houkuttaa kärpäsiä)
-Lampaiden suihkuttaminen kemikaaleilla/hyönteismyrkyllä (villaan ei usein haluta kemikaaleja)
-Lampaiden keritseminen ennen kärpästen lisääntymisaikaa
-Lampaiden takapään karvojen ajelu
-Lampaiden tehostettu yksilöllinen tarkkailu
-Kärpästen muninnan havaitseminen ja hoito aikaisessa vaiheessa
-Lampaiden jalostus niin, että niiden iho on sileämpi (poimut houkuttavat kärpäsiä)
-Lampaiden kasvatus pienemmissä laumoissa (tarkkailu helpottuu, suuret laumat houkuttavat kärpäsiä)

Nämä menetelmät vaativat enemmän aikaa ja rahaa, joten ne ovat vähemmän käytettyjä. Lisäksi suunnitteilla on mm. rokotteita, uusia kärpäskarkotteita ja lampaiden ihoa kovettavia ja kuolettavia kemikaaleja, jotka eivät kuitenkaan ole eläinystävällinen vaihtoehto. Myös lampaiden nukuttaminen mulesingin aikana ei ole ratkaisu, sillä se ei poista pitkäaikaisia kiputiloja.(lähde:animalia)

Mulesing leikkauksille tulisi hakea ja ottaa käytäntöön lampaille kipua tuottamaton vaihtoehto.

Adressi toimitetaan eläinsuojeluyhdistysten liitolle eteenpäin toimitettavaksi.