Nahkiaisperinnettä korjattava, ei poistettava

Perjantaina 7.9.2007 Opetusvirasto ilmoitti Helsingin lukioille nahkiaisperinteen lopettamisesta. Päätöstä perusteltiin ekaluokkalaisiin kohdistuvalla nöyryytyksellä sekä erityisesti median huomion saaneilla ylilyönneillä. Helsingin Sanomien artikkelin "Helsingin lukioissa ei saa enää järjestää nahkiaisia"(HS lauantai 8.9.2007, sivu A18) mukaan kohua herättäneen Sibelius-lukion rehtori Ritva Mäkelä on helpottunut, että kaikissa lukiossa on nyt sama linja, mikä helpottaa heidän päätöstään luopua perinteestä.
Mutta miten on mahdollista, että joidenkin koulujen liian rankoiksi todettujen perinteiden kieltäminen vaatii 14 Helsingin lukion nahkiaistoiminnan lakkauttamista? Eikö olisi mahdollista antaa hyvänmaun rajoissa ekaluokkalaisille kokemuksia ja yhteishenkeä rakentaneiden lukioiden jatkaa? Kieltämisen sijaan voitaisiin luoda yhteiset pelisäännöt, joiden mukaan nahkiaiset järjestettäisiin. Onko Opetusvirasto tosiaan niin byrokraattinen laitos, ettei siellä tunneta kuin "saa" ja "ei saa" vaihtoehdot?
Lukio on toivottavasti muutakin kuin oppilaitos, minkä takia perinteet, joiden avulla saadaan koko koulu olemaan kerrankin yhdessä ja oppilaat kosketuksissa toisiinsa, ovat elintärkeitä oppimisympäristön ja viihtyvyyden kannalta. Nahkiaisia ei siis pidä kieltää kokonaan, vaan sopia miten ne voidaan toteuttaa hyväksyttävästi. Jos sovituista säännöistä ei pidetä kiinni, sitten voidaan siirtyä radikaaliin nollatoleranssiin.