Päiväkoti Metsätähden vuorohoito säilytettävä

Joensuun kaupungin kasvatus ja koulutuslautakunnan on esittänyt että Joensuun Enossa sijaitseva päiväkoti Metsätähden ilta ja viikonloppuhoito lakkautettaisiin ja kaikki vuorohoito keskitettäisiin Joensuun Niinivaaralla sijaitsevaan vuoropäiväkotiin. Iltahoito loppuisi vuonna 2024 ja viikonloppuhoito vuonna 2025.

Joensuun kaupunki on tehnyt ennakkoarvioinnin päätöksen vaikutuksista jotka puhuvat karua kieltään, Joensuun kaupunki kuitenkin luottaa että

"Lasten matka kodin ja iltahoitoyksikön välillä pitenee. Toisaalta iltahoitoa
tarvitsevien lasten huoltajat mahdollisesti etsivät muita vaihtoehtoja ja lapsen iltahoidon tarve
vähenee tai loppuu kokonaan".

Päiväkoti Metsätähti on hoitanut Enon ja Uimaharjun alueen vuorohoitoa tarvitsevien lasten hoidon. Uimaharjun Päiväkoti Touhutuvan vuorohoito lakkautettiin Elokuussa 2019 luvaten että vuorohoito säilyy Enossa. Uimaharjussa toimii Stora Enson saha, sellutehdas joka on lähialueen suurin työllistäjä, jossa tehdään vuorotyötä.

Joensuusta matkaa Enoon on 40 km ja Uimaharjusta 50 km.
Vuorohoidon lopettaminen tarkoittaisi siis että lasten päiväkotimatkoihin tulisi pahimmillaan mittaa 100 km ja matkaan pitäisi lähteä aamuyöllä ja lapsia kuljettaa kotiin keskellä yötä. Tämä johtaisi stressiin, vähentyneeseen uneen lapsilla sekä vanhemmilla sekä vaikuttaisi negatiivisesti perheen yhteiseen aikaan sekä yleiseen hyvinvointiin.
Päätös vaikuttaisi myös negatiivisesti perheen talouteen polttoainekulujen noustessa jo valmiiksi vaikeassa taloustilanteessa.

Lapsen hoito muualla paikkakunnalla vaikuttaisi negatiivisesti lapsen sosiaalisiin kaverisuhteisiin sekä niiden muodostumiseen koska lapsi ei saisi tutustua muihin, omalla paikkakunnalla oleviin lapsiin.

Päätöstä on perusteltu vähäisellä vuorohoidon tarvitsemisella.
Kyseinen näkemys on erittäin lyhytnäköinen koska alueelle muuttaa kokoajan uusia lapsiperheitä. Kyseinen päätös myös vaarantaa sosiaali ja terveysalan, tehdastyön työpaikkojen vetovoimaisuuden alueella sekä vaikuttaa negatiivisesti alueen asuntokauppaan sekä niiden arvoihin.

Me allekirjoittaneet vaadimme että päiväkoti Metsätähden vuorohoito jatkuu entisellään ja kaikenlainen sen lakkauttamisen edistäminen ja suunnittelu lopetetaan.