Säilyttäkää PETE Vaasassa! - PETE kvar i Vasa!

PETE tulisi jäädä Vaasaan, Pohjanmaalle

Lääkäri- ja pelastushelikopteri Pete on ollut sijoitettuna Vaasaan siitä asti kun lentotoiminta alkoi eli maaliskuu 2003. Vuosien aikana on Pete toiminnallaan auttanut lukuisia ihmisiä hädässä.

Peten tärkein tehtävä on viedä lääkärijohtoinen ensihoito potilaan luokse mahdollisimman nopeasti. Ensihoitotoimenpiteiden jälkeen potilas kuljetetaan tavallisesti sairaalaan ambulanssilla jossa usein on myös mukana Peten lääkäri.
Potilas joka hyötyy nopeasta kuljetuksesta voidaan myös kuljettaa helikopterilla hoitopaikkaan, joka voi olla esim. yliopistosairaalaa Tampereella tai Oulussa.
Pete on kuitenkin ns. monitoimihelikopteri jonka toimintaan kuuluu myös palojen sammutus, etsinnät ja eri viranomaistehtävät kuten öljyvahinkojen paikallistaminen.
Pete tekee läheistä yhteistyötä Vaasa Sairaanhoitopiirin ja alueen pelastuslaitosten kassa.

Vuoden 2010 loppuun asti toiminnasta vastaa tukiyhdistys, Pohjanmaan pelastushelikopterin tuki r.y
1.1.2011 lähtien on olemassa suunnitelma jossa valtiovalta ottaisi rahoitusvastuun kaikista 6:sta lääkäri –ja pelastushelikopterista jotka toimivat Suomessa.
Muiden kuin Peten sijoitus paikkaa ei ehdotuksessa olla muuttamassa, vain Pete siirrettäisiin Tampereelle.

Yksittäisinä kansalaisina voimme vaikuttaa siihen , että Peten siirto ei toteutuisi vaan se voisi jatkaa toimintaansa Pohjanmaalla.

Toivottavasti kirjoitat nimesi listaan ja lähetät linkin eteenpäin niin monelle kuin mahdollista, yhdessä meissä on voimaa. KIITOS etukäteen.

PETE TARVITAAN POHJANMAALLA !!!

Me allekirjoittaneet vastustamme voimakkaasti lääkäri- ja pelastushelikopteri PETE:n siirtämistä pois Vaasasta!

ADRESSI LUOVUTETTU 15.8.2009 PERUSPALVELUMINISTERILLE PAULA RISIKKOLLE.

PETE kvar i Vasa!

Läkar- och räddningshelikoptern PETE har varit stationerad i Vasa ända sedan flygverksamheten inleddes i maj 2003. Under dessa år har PETES besättning hjälpt otaliga människor i nöd.

PETES främsta uppgift är att se till att patienten får läkarledd akutvård så snabbt som möjligt. Efter första hjälpen och akutvård på plats transporteras patienten vanligtvis till sjukhus i ambulans och oftast följer PETES läkare med. Patienter som behöver omedelbara kirurgiska ingrepp eller intensivvård kan transporteras i helikopter direkt till något universitetssjukhus, tex Tammerfors eller Uleåborg.
Pete är dock en såkallad fleruppdragshelikopter till vars uppgifter också hör släckningar, eftersökningar och myndighetsuppdrag såsom oljebekämpning och andra specialuppdrag.
Räddningshelikoptern PETE gör nära samarbete med regionens Räddningsverk och Vasa Sjukvårdsdistrikt.

Fram till utgången av 2010 är det Österbottens räddningshelikopters stöd r.f. som ansvarar för finansieringen av den utrustning som behövs för verksamheten.
Fr.o.m 2011 finns förslag att staten tar över finansieringen av alla de 6 st läkar- och räddninghelikoptrar som är verksamma i Finland.
Stationeringsorten för samtliga förutom PETE blir oförändrade. I förslaget ingår att PETE skall flyttas till Tammerfors.

Som vanliga medborgare kan vi långt påverka att så inte sker, bla genom att skriva under denna lista som stöd för att PETES stationeringsort förblir i Vasa.
Hoppas du skriver ditt namn i listan och skickar vidare URL länken åt så många som möjligt, tillsammans är vi starka. TACK på förhand!

FÖRTYDLIGANDE FÖR ALLA SOM INTE FÖRSTÅR FINSKA.

Fyll i ditt namn och boningsort i fälten till vänster.

Etunimi = Förnamn
Sukunimi = Efternamn
Paikkakunta = Ort

Saako nimesi julkistaa netissä = Får namnet publiceras på nätet

Kyllä = Ja (då ser alla namnet)
Ei = Nej (då kommer namnet fram endast på listan som printas ut)

Allekirjoita adressi = Skriv under adressen (namnet registreras i systemet enligt vad man satt ovan)

PETE BEHÖVS I ÖSTERBOTTEN!!!

Vi undertecknade motsätter oss starkt en flyttning av läkar- och räddningshelikoptern PETE från Vasa!

Adressen kommer att överlämnas åt minister Paula Risikko på social- och hälsovårdsministeriet i mitten av augusti 2009.

ADRESSEN HAR ÖVERLÄMNATS ÅT OMSORGSMINISTER PAULA RISIKKO 15.8.2009.