Raumalaisten hoivakotien ja asukkaiden puolesta

Raumalaisten vanhusten, vammaisten, kehitysvammaisten ja hoivakotien puolesta

Tiistaina 26.10.2010 Rauman kaupunki ilmoitti sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksellä, että se ei enää osta hoivapalveluita yhdeltäkään paikalliselta yritykseltä.

Kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta päätti valita palveluntuottajiksi valtakunnallisia yrityksiä vuosiksi 2011 – 2017.
Valituiksi tulivat Mehiläinen-konsernin Carema Oy, Attendo MedOne, Mediverkko Hoivapalvelut Oy, Esperi Care Oy, Mikeva Oy, Invalidiliiton Asumispalvelut Oy.

Paikallisista rannalle jäivät vanhusten palveluista mm. Villa Jussoila, Saga-Seniorikeskus, Palvelukoti Kokkila, Hoitokoti Linnanneito, Dement Oy, Helmi Oy.
Kehitysvammapuolelta ilman sopimusta jäivät Riekkomäen Palvelu Oy, Ryhmäkoti Lumikki Oy ja Kaunummen Koti Oy.

1.1.2011 yli sadan ihmisen täytyy siirtyä muualle asumaan. Suurin kysymys kuitenkin lienee, minne?
Sillä uusilla yhtiöillä ei ole vielä ainuttakaan toimipistettä Raumalla.
Tarkoituksena heillä on rakennuttaa tänne uudet hoivakodit, mutta kahden kuukauden päästä niitä ei siis vielä ole olemassakaan.

Uudet yhtiöt tarjosivat palvelut halvemmalla ja lupasivat laatua, totta kai.
Laatupisteitä he saivat eniten, myös toimitiloista, vaikka niitä ei siis vielä ole.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksessä hinta painottui 70-prosenttisesti ja laatu 30-prosenttisesti.

Aivan uskomatonta on, ettei Rauman kaupunki tue omia yrittäjiään, eikä sitä kautta paikallista osaamista ja työllisyyttä.
Vielä valitettavampaa on se, että paikallisella tasolla on tehty merkittäviä investointeja tulevaisuuden varalle.

Nyt kuitenkin on uhkana, että nämä toimitilat jäävät aivan tyhjiksi valtakunnallisten yritysten rakentaessa uusia toimitiloja valtion rahoituksella. Rauman kaupunki on luvannut ko. yhtiöille tontteja, joille rakentaa hoivakodit. Uskomattoman äkkiä tontit löytyivätkin päätöksen jälkeen…

Sosiaali- ja terveystoimen toiminta-ajatuksena on toimialallaan raumalaisten hyvän elämänlaadun turvaaminen, terveen ja toimintakykyisen elinajan pidentäminen ja ennenaikaisen kuoleman estäminen sekä sosiaalisen turvallisuuden ja toimintakyvyn takaaminen kaikille raumalaisille siten, että jokainen kuntalainen voi toteuttaa omia voimavarojaan.

Valitettavasti tämä toiminta-ajatus ei mielestämme toteudu ajatellen kyseistä päätöstä.
Hoivakotien asukkaat ja heidän omaisensa saivat tiedon sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksestä vasta paikallisesta sanomalehdestä. Eli kaupunki ei ole tiedottanut asiasta aikaisemmin millään tavalla.
Kyse on kuitenkin ihmisten kodista ja elämänlaadusta. Hoivakodeissa asuvat ovat joutuneet jättämään kotinsa aiemminkin ja nyt heillä on edessään taas muutto tutuista turvallisista kuvioista tuntemattomaan.
Nykyisissä hoivakodeissa hoitajat ja asukastoverit ovat tuttuja ja hoitajat tuntevat asukkaiden tavat ja tarpeet.

Hoivakotien asukkaat ovat saaneet asua kodinomaisesti, nauttien mm. konserteista, jääkiekko-otteluista, laivareissuista sekä kauppareissuista.
Isot yritykset tuskin pystyvät tarjoamaan vastaavia palveluja omilla hinnoillaan.

Tulevan muutoksen myötä luottamussuhde hoitajan ja asukkaan välillä katkeaa ja uuden luottamuksen saavuttaminen voi kestää jopa vuosia.

Moni kehitysvammainen tai vanhus ei pysty puolustamaan oikeuksiaan, siksi vetoamme Teihin lapsina, äiteinä, isinä, siskoina, veljinä, hoitajina, ystävinä, sukulaisina ja tuttavina.

PUOLUSTAKAA HEIDÄN OIKEUKSIAAN ALLEKIRJOITTAMALLA TÄMÄ ADRESSI!

Adressi luovutetaan 3.12.2010 klo 14 vt. sosiaalijohtaja Aarto Jalavalle kaupungintalon pääoven edessä.
Tulethan mukaan tilaisuuteen!