SÄHKÖN SIIRTOHINTAA JA MUITA SIVUKULUJA ON ALENNETTAVA !

Jokainen kansalainen huomaa miten paljon sähkölaskua nostaa energiavero, sähkön siirtomaksu ja vielä hulppea kuukausimaksu. Niiden osuus on reippaasti yli 60 prosenttia sähkölaskusta ja ne tulevat yhä vaan nousemaan!  Jo nyt sähkölaskut muodostavatkin monelle pienituloiselle perheelle  todella suuren taloudellisen rasitteen. Näin joudutaan karsimaan muista perheen välttämättömistä menoista jotta ei se pahin toteutuisi eli sähkön saanti jopa katkeaisi.

Monesti kaikkein vähätuloisimmilla kansalaisilla onkin huonoimmin eristetyt asuinrakennukset jolloin heihin  korotukset kohdistuvatkin monesti kaikkein raskaimmin. Kun ei todellakaan ole varaa asuinrakennuksen remonttiin jolla sähkölaskut saataisiin edes siedettäviksi. Sähkön kilpailutuksellakaan ei voi kukaan saada isoa säästöä aikaan koska sähkölaskua nostaa sähkön luvattoman isoiksi paisuneet sivukulut.

Sähkön siirtohintaa, kuukausimaksua ja sähköveroa on alennettava ja päättäjien huolehdittava siitä ettei jo muutenkin kallis ja meille välttämätön sähkö haukkaa yhä suurenevaa osuutta muutenkin vähenevistä tuloistamme.

Monenlaisilla leikkauksilla ja erilaisilla korotuksilla päättäjät ajavat nimenomaan kaikkein vähävaraisimpia kansalaisia yhä ahtaammalle. Talven tullen kasvaa  sähkölaskujen osuuskin huomattavasti meidän välttämättömistä menoistamme !

Olemme viime päivinä saaneet tietoa järjettömän suurista sähkön siirtohinnan korotuksista joita on tulossa aivan lähiaikoina. Eikä tälle hulluudelle näköjään kukaan mahda mitään. Hintoja valvova elinkin voi ottaa korotuksiin kantaa vasta vuonna 2020! Kansalaisten ei pidä hyväksyä näitä korotuksia vaan päättäväisesti ilmaistava mielipiteensä siitä ettei tällaiset korotukset ole millään lailla hyväksyttäviä. Olemme jo muutenkin ajettu taloudellisesti ahtaalle erilaisten leikkausten ja korotusten vuoksi.

Eduskunnan ja hallituksenkin on otettava selvä kanta siihen voidaanko tässä taloustilanteessa tällainen järjettömän suuri korotus sähkön siirtohintoihin olla hyväksyttävää. On aivan varmaa jos yksikin yhtiö  nostaa siirtohintoja niin muutkin haluavat päästä osingoille meidän pennosistamme.

Pekka Kettunen Lylynsalmentie 15 73600 Kaavi    Ota yhteyttä adressin tekijään