Säilytetään Saarenmaan Kyläkoulu

Saarenmaan Koulu, sijaitsee keski-suomen kauniissa maisemissa ja ollut toiminnassa kohta komeat 100 vuotta. Koulun oppilaat koostuvat Saarenmaan, Vertaalan, Lintukankaan ja Puuppolan kylien lapsista. Koulun kunto on hyvä ja peruskorjauksen tarve vasta n. 10 vuoden päästä. Viisi vuotta sitten kouluamme viimeksi uhkasi lakkauttaminen, säästösyistä ja oppilasmäärän vähenemisen vuoksi. Näin ei käynyt, sillä katsottiin ettei todellisia säästöjä tuolloin koulun lakkauttamisesta syntyisi, eikä lapset alueella vähenisikään. Koulussamme on luokkia 1-4:ään ja oppilaita tällä hetkellä 43. Koulussa järjestetään myös laadukasta iltapäivätoimintaa, jossa lapsia on ollut 6-12.

Koulun piha on metsän ympäröimä, rannan läheisyydessä ja mukavan rauhallisella paikalla. Leikkikentää huolletaan, kenttävalot ovat toiminnassa myös talvi-iltaisin ja viikonloppuisin, jolloin esim. jääkiekkoa pelaavat nuoret voivat harrastaa ihan kotinurkilla. Liikuntasalin lattia on uusittu, samoin jätevedenpuhdistamo ja ompa lämmityskin vaihtunut energiaystävälliseen maalämpöön ja koululle saatu myös langaton tukiasema. Meillä on tunteet vahvasti pelissä asian vuoksi, mutta myös paljon faktaa, jotka tulee päätöksen teossa ottaa huomioon. Koulumme toimii kyläläisten kohtaamispaikkana, se on yhteisöllisyyden kantava voima, kylän sielu ja sydän<3

Koulun harrastusmahdollisuudet iltaisin ovat erinomaiset, siellä pelataan sählyä, sulkapalloa, jumpataan ja pidetään erilaisia kursseja. Käyttöaste on suuri!  Kyläyhdistys on järjestänyt koululla myyjäisiä, lasten kesäkisoja ja paljon muita tapahtumia. Ja tullaan toivottavasti järjestämään vielä tulevaisuudessakin, sillä eihän ole mitään järkeä sulkea tervettä, hyvävoimaista koulua, joka palvelee näin loistavasti lähialueen asukkaita.

Kouluverkkoselvityksen mukaan uuden suunnitteilla olevan Savulahden päiväkotikoulun valmistuttua 2019 Saarenmaan koulusta voitaisiin luopua. Pitävätkö lapsimääräennusteet vieläkään paikkaansa, sillä on ennustettu, että vasta 2020 jälkeen oppilasmäärä lähtee laskuun. Jos lähtee...sillä jos kylällämme on terve, luonnonläheisyydessä oleva, uuden opetussuunnitelman mukainen koulu, niin mikä houkuttaisi lapsiperheitä sen paremmin? Miksi siis kiirehtiä Saarenmaan koulun lakkauttamista, olisiko kuitenkin hyvä odottaa kunnes Savulahti ensin valmistuu ja katsoa tilannetta uudestaan silloin.

Oppilaita ollaan tunkemassa nyt jo täpötäysiin naapurikouluihin kuten Keski-Palokkaan ja Mankolaan, eikä Savulahtikaan tule väljäksi jäämään. Keski-Palokan ja Mankolan kouluihin on toki tulossa pieni laajennus, mutta nykytilanteessa se on sama kuin laittaisi laastarin avohaavaan, ei auta kauaa!!!

Jos Saarenmaan koulun lapsia kuskattaisiin uuteen Savulahteen, tulisi koululaisten matkasta entistä pidempi ja sitä kautta vaarallisempi. Alueen tienhoito on vuosi vuodelta vain huonontunut ja erinomaisen huonona esimerkkinä kuluneen talven osalta on kahden tien sulkeminen vaarallisen liukkauden takia, Poliisien toimesta, koska hiekkaa ei koko päivän aikana teille lukuisista pyynnöistä huolimatta saatu. Tiet täällä ovat todella kapeita, mutkaisia ja mäkisiä. Näille teillekö lapset pitäisi laittaa autoissa kulkemaan entistä pidempiä matkoja?! Me kyläläiset, ja lasten vanhemmat todella toivomme, että päättäjät eivät nyt tekisi hätiköityjä päätöksiä koulumme suhteen. Muistutamme myös että vasta kuukausi sittenhän Jyväskylä sai Suomen UNICEFIN tunnustuksen lapsiystävällisyydestään ja koulumme säilyttäminen allekirjoittaisi sen!

Allekirjoittamalla adressin koulumme säilymisen puolesta,  tuet samalla aatetta kaikkien jäljellä olevien kyläkoulujen puolesta.

Tuestanne lämpimästi kiittäen, kaikkien kyläläisten, oppilaiden puolesta

Jaana Valkonen                                                      Hanna Siltasalmi

Saarenmaan-Vertaalan Kyläyhdistyksen sihteeri        Vanhempaintoimikunnan pj.

Jaana Valkonen Saarenmaan-Vertaalan Kyläyhdistys ry.    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

TAI

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista sivustollamme. Adressin tekijä näkee kaikki antamasi tiedot.

Pitäisikö seksin myynti kieltää?