Vartiokylän linnavuoren arkeologisen alueen myynti peruttava

Vartiokylän linnavuorella sijaitsee merkittävä ja monikerroksinen helsinkiläinen kulttuuriperintökohde. Alueella sijaitsee: 1. pääkaupunkiseudun ainoa tunnettu muinaislinna rautakauden lopusta tai varhaiskeskiajalta, 2. Suomenlinnan linnoitustöiden tarpeisiin vuonna 1754 rakennetun tiiliruukin jäänteet sekä 3. ensimmäisen maailmansodan aikana vuosina 1915-1916 rakennetun Helsinkiä kiertäneen linnoitusketjun tukikohta n:o V.

Me adressin allekirjoittajat koemme, että Suomen valtion päätös laittaa myyntiin vuonna 1932 pakkolunastuksin kansallisena kulttuuriperintönä alunperin haltuunsa ottaman Vartiokylän linnavuoren arkeologinen alue on moraalisesti tuomittavaa eikä päätös nauti kansalaisten hyväksyntää. Vaadimme, että alueen myyntipäätös puretaan, ja että Suomen valtio kantaa vastuun myös jatkossa Vartiokylän linnavuoren arkeologisen alueen ylläpidosta suomalaisten kulttuuriperintönä.

Lähteet:

Schulz, Eeva-Liisa ( 1998):  Helsingin Vartiokylän linnavuori – Arkistolähteisiin ja kirjallisuuteen  perustuva selvitys. Museoviraston arkeologian osasto.