Vastustamme ELY-keskuksen 10 tonnin sorapykälää

Me, tämän adressin allekirjoittaneet, vastustamme Ely-Keskuksen valmistelussa olevaa uutta sopimuspohjaa sorateiden rallikilpailuiden kuntoonpanosopimukselle.

Sopimuksen piiriin kuuluvat poliisilaitoksen tai kunnanhallituksen päätöksellä tapahtuva maantieverkon tilapäinen sulkeminen yleiseltä liikenteeltä yleisötilaisuuksien, autojen nopeuskilpailujen tai muiden näihin rinnastettavien tilaisuuksien järjestämiseksi.

Vastustamme sitä, että tekeillä olevan sorateiden kuntoonpanosopimuspohjan mukaan Ely-keskus vaatii tapahtuman järjestäjältä kulutuskerrosmursketta lisätään aina vähintään kymmenen tonnia yhtä tiekilometriä kohden.

Sopimusluonnos ei myöskään huomioi vuodenaikoja, eikä sitä, että tiet, joilla kilpailuja ajetaan, ovat hyvin erilaisia kunnoltaan eri puolilla maatamme ja eri vuoden aikoina. Kuntoonpanosopimusluonnoksen mukaan vähintään 10 tonnin murskevaatimus on voimassa myös talviaikaan.

Ely-keskuksen kuntoonpanosopimus koskettaa autojen nopeuskilpailuiden järjestäviä tahoja, kilpailijoita sekä lukuisia katsojia.

Voimaan tullessaan uusi sopimus nostaisi pääasiassa vapaaehtoisvoimin järjestettävien autojen nopeuskilpailujen kuluja kohtuuttomasti, jopa tuhansia euroja / erikoiskoe. Voimaan tullessaan Ely-keskuksen kohtuuton vaatimus suomalaisille autourheiluseuroille aiheuttaisi käytännössä sen, että useat kilpailut jäävät järjestämättä kulujen noustessa kohtuuttomasti.

Me, tämän adressin allekirjoittaneet vaadimme:

Järkevin toimintatapa olisi jatkaa nykyistä ja voimassaolevaa sopimuskäytäntöä kilpailun järjestäjän ja Ely-keskuksen välillä. Siinä rallin järjestävä taho huolehtii tein korjaustöistä sekä harkinnanvaraisesti ajattaa kulutuskerrosmursketta.

Se on toiminut jo vuosikymmenien ajan. Pääsääntöisesti rallien jäljiltä tiet jäävät parempikuntoisiksi, kuin mitä tiet olivat ennen kilpailua.

Uutinen aiheesta Verkkouutisissa 16.2. 15:33 , http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/rallikisat%20murske-32109

Lisäykset adressiin 19.2.2015 klo 21.50:

Juttu Iltalehdessä Torstaina 19.2.2015 klo 12.07 antoi valoa asiassa:

Ely-keskus on Facebook-sivullaan tänään, 19.2.2015 antanut tiedotteen adressimme asian suhteen.

Suora lainaus tiedotteesta: (https://www.facebook.com/ELYkeskus?fref=ts)

"Saimme yhteistyökumppanin kirjalliset kommentit rallikisojen tienhoitovastuisiin liittyvistä kehittämisehdotuksista, ja kuten jo puhelimitse kuulimme he pitivät niistä kahta hyvinä, mutta kolmatta ehdotusta vähimmäismurskemäärästä per rallin vuoksi suljettuna ollut soratiekilometri he vastustavat ja perustelivat kantansa hyvin. Kommenttien perusteella kahta muuta ehdotusta viedään eteenpäin, mutta tämä mediassakin kohua herättänyt ehdotus jätetään pois. Asiasta tullaan toimittamaan selvitys myös eduskunnalle ja päivitetystä kuntoonpanosopimusmallista tiedotetaan kun se on valmis.

ELY-keskus verkkotoimitus / Mervi"

Ja AKK Motorsport ry tänään 19.2.2015 tiedotti nettisiuillaan (http://www.autourheilu.fi/42443.aspx ), suora lainaus:

"Verkkouutiset.fi -sivustolla julkaistu uutinen koskien ELY-keskuksen esitystä sorateiden rallikisojen kuntoonpanosopimuksesta on herättänyt paljon keskustelua autourheiluharrastajien keskuudessa.

AKK-Motorsport ry ja Suomen MM-rallin järjestäjä AKK Sports Oy ovat käyneet aiheesta keskustelua ELY-keskuksen kanssa. Keskustelua on käyty hyvässä hengessä. Lisäksi AKK-Motorsport ry ja AKK Sports Oy ovat jättäneet ELY-keskukselle oman vastineensa asiaan 18.2.

Käytyjen keskustelujen jälkeen paljon keskustelua herättänyt sorapakettipykälä tullaan poistamaan kuntoonpanosopimusmallista. Asiasta tiedotetaan asianomaisten toimesta myöhemmin lisää."

Jätämme vielä adressin avoimeksi ainakin siihen asti, kunnes kyseinen sopimus putkahtaa julkiseksi. Kiitos kaikille jo allekirjoittaneille!

Janika Ihanamäki    Ota yhteyttä adressin tekijään