Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

30.06.2015 08:00



Vieras

#1002

30.06.2015 08:05

Olen itsekin eläkeläinen. En tosin saa ko tukea, mutta koen vääryyden tapahtuvan, jos asia menee läpi. Toivottavasti adressista on apua.

Vieras

#1003 Re: Re:

30.06.2015 08:09

#102: mk - Re:  

 Entä jos on sattunut esim. juuri Helsingissä työskentelemään koko elämänsä ennen sairastumistaan ja nyt on niin sairas, ettei pysty enää muuttamaan? Muutossa tulee jo eteen pienipalkkaista työtä tehneelle ylivoimaiset kulut, koska saatu palkka on kulunut elämiseen, eikä siitä ole voinut säästää. Sairaana ei jaksa hoitaa muuttamiseen liittyviä asioita, paperisotaa, pakata, kantaa, suunnitella, kuljettaa, siivota, mitä kaikkea muuttaminen vaatii.

Hyvä kysymys on, voidaanko pitää itsestään selvänä, että hyvätuloiset saavat edelleen asua missä huvittaa, säilyttää ystäväpiirinsä, tutut maisemat ja sosiaaliset ympyränsä, mutta köyhät ja sairaat velvoitettaisi jäämään ilman näitä?

Näitä asioita pitää harkita vähän omaa nenäänsä pidemmälle, nyt ei itsekkyys enää riitä, tai ehkä sitä on nyt tullut esiin jo aivan liikaa! Pitää pystyä asettumaan toisen ihmisen asemaan, pystyä kuvittelemaan, mitä tämä oikeasti tarkoittaa!

Kuka haluaa jättää kaiken ja lähteä muualle, noin vaan? Normaalituloisena työn perässä kyllä, terveenä ja reippaana kyllä, nuorena kyllä. Mutta ei enää sairaudestaan ja köyhyydestään äärirajoille vedetty, väsynyt ja voimaton ihminen. Jonka elämä ei käytännössä muuttamisesta mitenkään kohentuisi, vaan olisi päinvastoin yhä entistä raskaampaa ja yksinäisempää, uudella paikkakunnalla, kotiin rahallisesti ja sairautensa vuoksi invalidisoituna.

Yrittäkää pikkuisen käsittää. Jos ei ole myötätuntoa millä tätä asiaa ajattelisi, voisiko ajatella järjellä. 

 

 

Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

30.06.2015 08:11



Vieras

#1005

30.06.2015 08:14

Kiitos adressin alullepanijalle. Adressi on todella ajankohtainen ja tarpeellinen. Itse olen myös joutunut lähes paniikkiin kyseisen tulonheikennyksen takia. Kasvatin itse lapseni aikoinaan ns. kotiäitinä aikana jolloin ei ollut kunnallista päivähoitoa, kotihoidontukea yms. etuuksia joten eläke jäi pieneksi ja tässä nyt on kiitos!
Olen kirjoittanut asiasta monelle kansanedustajalle ja vieläpä eläkeläisten keskusliittoon mutta vastauksia en ole saanut keneltäkään.
Juha Keltti

#1006 Vaatimus esille 22.8. suurmielenosoituksessa

30.06.2015 08:15

Helsingissä ja joillakin muilla paikkakunnilla järjestetään 22.8. sitoutumattomn Joukkovoima-kansanliikkeen Suurprotesti leikkauspolitiikkaa vastaan. Tämän ja muiden eläkeläisiä koskevien vaatimusten pitäisi olla esillä siellä, sekä paikallasuurin joukoin niiden joita asia koskee. Facebookissa toimii ryhmä "Joukkovoima hallituspolitiikkaa vastaan !" jossa on pitkälti yli 6 000 jäsentä. Heistä ainakin 600 on järjestäytynyt paikallisryhmiin joiden muodostaminen on vielä kesken, sekä eityisryhmiin. Kenttä on vapaa kaikille leikkauspolitiikasta kärsiville - järjestäjät tarjoavat yleiset puitteet joihin eri ryhmät tuovat omat vaatimuksensa. Kun kaikki eivät mielenosoituksiin pääse, sanomaa olisi hyvä tehostaa viesteillä hallituksen suuntaan.

Epätoivoinen eläkeläinen

#1007 Apua!

30.06.2015 08:17

Jos eläkkeensaajien asumistuki muuttuu yleiseksi asuimistueksi, en enää pysty asumaan, syomään ja pitämään huolta lääkityksestä. Nyt vielä myös netti ja puhelin on turvana. Mistä luovun? En ole koskaan asunut kadulla tai asuntoloissa enkä tiedä miten olla ilma asuntoa. Lapsia ei ole, eikä muitakaan omaisia enää. Näin pahasti en ole ennen joutunut tulevaa pelkäämään.


Vieras

#1008

30.06.2015 08:18

On niin epäoikeudenmukaista leikata tukia yms. juuri huonotuloisimmilta.Todellakaan ei muutama satanen tuhansia euroja ansaitsevien taloutta rasita samoin.Tämä hallitus ajaa vaan hyvätuloisten asioita.Köyhät,vanhukset,lapset, työttömät ja eläkeläiset tuntuvat olevan vaan rasite tässä yhteiskunnassa, meistä ei tarvitse välittää.

Vieras

#1009

30.06.2015 08:20

miksi köyhiltä viedään kaikki !!!

Vieras

#1010

30.06.2015 08:25

Itse joutuisin irtisanomaan asunnon ja sen tietää mihin se johtais.
Itse olen sairaseläkkeellä ja en mitenkään saisi kaikkia lääkkeitä, kun nyt tekee jo tiukkaa !

Vieras

#1011

30.06.2015 08:25

Vääryys jälleen eläkeläisille kohtaa ( pienen eläkeet omaavat joutuu jälleen maksumiehiksi)

Vieras

#1012

30.06.2015 08:29

Täyttä asiaa!

Vieras

#1013 Re:

30.06.2015 08:32

#936: -  

Näissä vanhoissa virsissä on upeita sanoituksia. Kuvastavat syvällistä asiaintilan ymmärrystä, joka puuttuu nykyään, kun ollaan tultu pinnallisiksi ja hieman tyhmiksi.

Onko "hyvin menemisen"  itsekorostus ja itsepärjääminen tärkeintä, sensijaan, että kaikki saisimme pärjätä?

Tämä ei ole niin suurista rahoista kiinni kuin nyt annetaan ymmärtää, että voi voi, kun ei ole varaa.

Rahan puutteesta puhuvat eniten ne, joilla on itsellään kaikki mitä tarvitsee. He kieltäytyvät näkemästä, että nämä, vaikka pienet mutta joillekin elintärkeät ropposet, olisi helposti otettavissa turhammastakin, sellaisesta, mitä ei edes huomaisi, kun joillakin rahaa vyöryy tilille niin mahtavat määrät kuukausittain, ettei sitä pysty edes käyttämään.

Mutta eihän täällä niin paljon järkeä ole ollut, tai epäitsekkyyttä, että tämä voitaisi myöntää.

Ehkä sitä tämän keskustelun myötä kasvaa lisää.

Heikommassa asemassa olevien ihmisten väkisinriisto on äärimmäisen hävettävää ja väärin.

Kenenkään päättäjän ei pitäisi kehdata tällaisia papereita allekirjoittaa, ihmisellä pitäisi olla tätä parempi harkintakyky.

Toivottavasti tämän saa vielä korjattua.

 

 

epätosi

#1014 Re:

30.06.2015 08:35

#6: -  

 myös kristittynä uskoin oikeudenmukaisuuteen, siksi tämä tuntuukin pahalta kun tuli huijatuksi .

 


Vieras

#1015

30.06.2015 08:38

Olen ollu shokissa leikkauksista kuultuani. Tuli heti mieleen ett köysi kaulaan vaan. Olen köyhistä oloista lähtöisin enkä ole köyhyydestä eroon päässyt koskaan. Olen ollut aikoinani paljon työttömänä ja jos oli töitä, niin palkka oli todella pieni ja sen takia työkyvyttömyyseläke jäi pieneksi. Ikänä en ole esim. lentänyt, saati muuten matkustellut. Aina olen asunut vuokralla jossakin loukossa. Yleinen asumistuki ei riitä mihinkään, sillä pienelläkin paikkakunnalla vuokrat ovat kovia. Sitten vielä mulla on paljon lääkäri- ja varsinkin lääkekuluja. Muutenkin kaikki niin kallista täällä Suomessa.
Hyvä että Leena otti köyhien asian huolekseen ja aloitti adressin kokoamisen.

Vieras

#1016

30.06.2015 08:39

Facessa, tärkeä asia !!

Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

30.06.2015 08:43



Vieras

#1018 Re: Re: Miksi meiltä köyhimmiltä??

30.06.2015 08:45

#988: - Re: Miksi meiltä köyhimmiltä?? 

Suurituloisilta otetaan tosiaan suhteellisesti enemmän, mikä on ihan oikein.

He kärsivät tästä suhteellisesti vähemmän.


Vieras

#1019

30.06.2015 08:51

Koska olen pienituloinen eläkeläinen ja saanut asumistukea!

Vieras

#1020 Re: Re: Re: vihainen

30.06.2015 08:55

#998: - Re: Re: vihainen 

Saara kertoi, että oli joutunut avustamaan anomuksen tekemisessä. Kun käyttää havaintokykyään, tästä voi saada osviittaa jo siitä, miten vaikeaa hakemusten täyttäminen on.

Liian moni ei saa mitään apua, koska ei osaa edes pyytää,  anomukset jäävät täyttämättä, avun saaminen tyssää siihen.

Onko vaikea käsittää, että sairas ihminen ei kykene enää samaan johdonmukaiseen, loogiseen ja aktiiviseen toimintaan, mihin vielä terve ihminen? Heitä pitäisi pikkuisen armahtaa tässä sairaassa byrokratiassa ja nöyryytyskoneistossa, jossa mikä tahansa pikkuasia saadaan tehtyä niin monimutkaiseksi, ettei tavallinen ihminen, saatikka sairas, enää selviydy sen asettamista vaateista. Ja sitten niinkun syrjäytyy. Kun ei olekaan niin sosiaalisesti tiedokas, aneluominaisuuksiltaan pätevä.

Kun omat asiat ovat hyvin, on helppo sanoa, miten toisten tulisi toimia.  Terveenä ja toimeentulevana on vielä helppo sanoa, miten helppoa kaikki on.

Täytähän itse vaativia lomakkeita sairaana, voimattomana ja pahoinvoivana, pelon ja häpeän lamauttamana, lähde ympäriinsä hankkimaan (rahalla jota ei ole!) tarvittavia lisätodistuksia, toistuvasti lyhyin väliajoin uudelleen.  Odota päätöksentekoaika rahattomana, vuokra maksamatta, ruokaa ei ole. Näet, miten helppoa.

Petri Virolainen
Kerava

#1021

30.06.2015 08:56

Olisi Kataisen hallituksen pitänyt jättää ne isot lapiolliset Kreikkaan heittämättä. Rahat meni pankkiirien pohjattomiin taskuihin. Nyt ilmoittivat, etteivät edes aio maksaa velkaansa Suomelle eikä muillekaan vedätyksen kohteille. Tällä adressilla pääsemme näyttämään Soinille ja Sipilälle edeltäjineen, että me eläkkeensaajat emme suostu tätä hirviömäistä Kreikan laskua maksamaan!

Leena P
Adressin tekijä

#1022 Hienoja kommentteja

30.06.2015 09:04

otan näitä täältä myös adressin luovutustilaisuuteen elokuussa. On sen verran kovia kommentteja ja ihmisten hätä kyseessä! Nyt kyllä eduskuntakin ja hallitus alkaa herätä ,kun tulee viestejä! 

Hyvin auttanut lehissä noi jutut ja haastattelut!

Huomenna pitäisi olla sitten juttu asiasta Hämeen Sanomissa.

Taidan tähdätä tässä seuraaviin vaaleihin ehdokkaaksi köyhien puolesta!


Vieras

#1023 Re: Re: Re: Re: vihainen

30.06.2015 09:06

#1020: - Re: Re: Re: vihainen 

Laki Toimeentulotuesta ei edellytä kaavakkeiden täyttämistä eikä myöskään STM:n ohjeet. Mahdolliset kaavakkeet ovat tarkoitettu nopeuttamaan asian käsittelyä, koska kaavakkeesta näkee yhteenvetoa nopeasti tulot, menot ja varat. Jos mahdollsia kaavekkeita ei ole täytetty, niin sosiaalivirkailija naputtelee asiat sitten hivenen hitaammin koneelle.

Jos joku lisätodistus puuttuu, niin sellainen on toki kankittava. Se on koko systeemin idea, että ne tositteet syynätään. Juuri niinhän te tukia hamuavat nimenomaan olette halunneet: erinäisiä erikoisetuja vähän jokaisesta todistettavasta asiasta! Jos systeemi on kaikkine erikoistukineen liian sekava, niin erikoistukia on karsittava. Niin juuri tehdään korvaamalla eläkeläisten asumistuki yleisellä asumistuella ja asettamalla eläkeiläiset täysin yhdenvertaiseen asemaan muiden asumistukia saavien kanssa.

 


Vieras

#1024 Re: Re: Pääomaverotukseen muutos!

30.06.2015 09:10

#1004: - Re: Pääomaverotukseen muutos! 

Pääomaverolla kirjoittaja tarkoittaa varmasti pääomatuloveroa.

Se on veroa, jota maksetaan omaisuuden tuottamasta voitosta. Esimerkiksi jos omistan asunnon ja vuokraan sitä eteenpäin, pidätetään vuokratulosta  pääomatuloveroa.

Epätoivoinen 41v. eläkeläinen.

#1025 EI RAHAT RIITÄ

30.06.2015 09:22

Itselläni on hyvin hyvin tiukkaa korotetun asumistuen kanssakin, saati sitten jos sekin vielä häviää.
Sitten on pakko kai olla syömättä ja mitään ylimääräistä ei voi ostaa
(vaatteet, kengät, ei minkään hajonneen kodinkoneen tai huonekalun tilalle mitään yms.)
Kengätkin pitäisi olla jonkunlaiset tällaisella liikuntarajotteisella ihmisellä.
Lääkkeistäkään ei voi ottaa pois, kun ne ovat pakollisia ja
pitäisi vielä taksilla käydäkin jossain (vaikka menee vain se bussitaksa, niin ei siihenkään sitten enää riitä rahaa!)
Ja pitää vielä jostain yrittää maksaa velkaakin...
Voi kun päättäjät yrittäisivät elää edes 1 viikon näillä tuloilla!!!