Pro Sideby/Siipyy - Kilgrund - Skaftung

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Pro Sideby/Siipyy - Kilgrund - Skaftung.

Marianna Teirfolk
Mustasaari/Skaftung

#26 Fennovoiman vastaukset

06.03.2008 20:12

Hei Lea!
Tyydyttivätkö sinua Fennovoiman vastaukset Pohjalaisessa? Itse jäin kyllä hämmästelemään mm. sitä kuinka maanarvo ydinvoimalaseudulla kasvaisi, jopa 10%. Itselle tuo maanarvon nouseminen tai laskeminen on aivan markinaalinen seikka sinänsä. Muut asiat tässä kyllä huolestuttavat enenmän. Mutta se kohta vain pisti pahasti silmääm. On vaikea ymmärtää miten maanarvo voisi nousta esim. siellä 5 kilometrin "suojavyöhykkeellä". Itse kyllä koen, että parempi sana suojavyöhykkeelle olisi kyllä reservaatti. Kaikki toimintahan tulee siellä olemaan tarkkaan säädeltyä. Niin vakinaisten asukkaiden kuin mökkiasukkaidenkin lukumäärä, rakentaminen, maankäyttö ja ties mitä sääntöjä siellä reservaatissa sitten mahtaakin olla. Ajatellen talon tai mökin myyntiä niin luulisi, että ei ole kovinkaan houkuttelevaa muuttaa asumaan ydinvoimalan katveeseen. Jo maisemallisesti Siipyyn ja Skaftungin välinen alue sekä Kilgrund tulee olemaan tuhoon tuomittu. Valtatie ja leveät voimajohtokadut eivät ole sitä luontoa ,jota ihmiset yleensä ympäristöltään haluavat. Maanarvoa ei myöskään nosta uima- eikä kalastusvesien saastuminen ydinvoimalan lauhdevesistä eikä ilmaan päästettävät radioaktiiviset päästöt. Tietoisuus myös siitä, että Kilgrundissa muhii sitten 20-30 vuotta jossain vesisammiossa vaarallista ydinjätettä jäähtymässä, ei kuulosta myöskään houkuttelevalta. Ja kyllä sitä itse ydinvoimalaakin pitäisi maisemoida melkolailla, että siitä saataisiin luontoympäristöön sopiva ja huomaamaton rakennus.
Kauneus on tietysti katsojan silmissä ja jos niissä silmissä siintää eurot niin ehkä se ympäristönkään tuhoutuminen ei sitten ole merkittävää.
Lea Virtalehto
Kauhajoki

#27 Lasten suusta...

08.03.2008 18:39

Esitin paljon myös sellaisia kysymyksiä lehtikirjoituksessani, joihin ei saatu vastauksia.Ajattelen että ne joilla on korvat kuulkoot ja ne joilla silmät nähkööt ja ne joilla on sydän ymmärtäkööt. Toivon että asiaa ajateltaisiin myös pitkälle tulevaisuuteen. Mitä kannattaa säästää, varjella ja vaalia?!Mikä on korvaamatonta ja mitä ei saa takaisin, kun se on kerran tuhottu? Niin paljon on jo tuhottuja alueita, ei pitäisi tuhota enää yhtään luonnonarvoiltaan merkittävää paikkaa.Pikkupoika 9 v, kävi tuossa juuri ihmettelemässä kysyen, "kuka tästä kaikesta on vastuussa"? Kysymys joka sopii moneen paikkaan tässä asiassa ja johon on myös monta vastausta.












Marianna Teirfolk
Mustasaari/Skaftung

#28 Lapset on viisaita

08.03.2008 20:06

Tosi on lapset ovat viisaita.
Ei sinun kannata surra vaikka et saanut kaikkiin kysymyksiisi vastausta. Todennäköisesti Fennovoima ei edes itse tiedä vastauksia kaikkiin ydinvoimalaa koskeviin kysymyksiin.
Kun Fennovoiman Kristiinankaupungin konttori avattiin niin eräs rouva oli kysynyt, että miten he ovat ajatelleet ratkaista ydinjätteen varastoimisen. Tähän paikallinen konsultti oli vastannut, että rouvan ei tarvitse lainkaan olla siitä huolissaan koska sekä rouva että hän ovat sitten jo poissa (kuolleet arvatenkin) kun sen ydinjätteen käsittelemisen aika tulee!
Joten ei hyvältä näytä eikä kuulosta. Huolestuttaa ja pelottaa kyllä aina vaan enemmän!

Vieras

#29

05.11.2011 01:46

olen nähnyt yhden vesistön tuhoutumisen konkreettisesti kun olin 10 v ja siikajoki oli kuravelliä 3v kaikki ravut kuoli ikiajoiksi kalat kuoli melkein kaikki,eikö tällä rahan ahneudella ole mitään rajaa? en halua elää yhteisössä jossa HANHIKIVENNOKKA tuhoutuu rahanahneitten lestaadioitenn ja muiden rahan valtaan uskovien pirujen voimalla.