Kotihoidon tuen jakaminen perheiden päätettäväksi

Äidit töihin vaan

#326 Hyvä uudistus

27.10.2013 13:36

On täysin oikea päätös että äidille 1,5v ja sen jälkeen isälle 1,5v kotihoidontukea. Kannatan ehdottomasti tätä lakimuutosta. Äidin pois vaan kotona lorvimasta!

Juhana Vartinen: "- Kaikista meistä on kivaa olla kotona, mutta pitääkö tätä ihanaa velttoilua rahoittaa veronmaksajien rahoilla niinkin kauan kuin kolme vuotta, Vartiainen kysyy Helsingin Sanomissa."
Äidit töihin myös!

#327 Re: kolmen pienen kanssa kotona oleva äiti

27.10.2013 13:43

#3: Ärsyyntynyt - kolmen pienen kanssa kotona oleva äiti

Kaikkea muutakin sosiaaliturvaa leikatataan, niin miksei tätä? Onko tämä kotihoidontuki niin "pyhä asia" ettei siihen saa koskea? Kaikkia kansalaisia patistetaan nyt kotoa töihin, myös äitejä!

Äidit töihin vaan

#328 Re:

27.10.2013 13:48

#29: -

Nimenomaan näin. Se mikä toimii Ruosissa, toimii myös Suomessa. Silkkaa laiskuutta haluavat vain kotona lorvia.

Todella hyvä päätös hallitukselta!

Äidit töihin vaan

#329 Re: Nuorten naisten työnvieroksuntaa

27.10.2013 13:51

#46: vdfr - Nuorten naisten työnvieroksuntaa

Olen kanssasi täysin samaa mieltä.


Vieras

#330 Re: Hyvä uudistus

27.10.2013 20:04

#326: Äidit töihin vaan - Hyvä uudistus

Vai on kotona oleminen lorvimista? Itse koen kotona tehtävän  24/7 työn kymmenen kertaa raskaampana kuin mitä se töissä olisi. Töissä saa sentään käydä yksin vessassa ja syödä ruokatauolla lämmintä ruokaa. Kaikki eivät halua viedä lapsiaan pieninä täysiin päiväkotiryhmiin itkemään, kaikilla äideillä ei ole työtä johon palata ja kaikki isät eivät voi jäädä kotiin vaikka kovasti tahtoisivatkin (esim. yrittäjät). Valinnan vapaus tässä ollaan viemässä perheiltä. Ja kaikki jotka ovat lapsiaan kotona hoitaneet voivat varmasti todeta että lorvimista se ei ole, vaan täyttä työtä josta maksetaan olemattomasti.

vieras

#331 Tämä on hätä huuto ,Suomen vesistöjen puolesta

28.10.2013 08:41


Tulkaa kaikki ja alle kirjoittakaa Adressi:--- Vesistöjen Puolesta-Stop Talvivaara !

Uraani.kemikaalikaivos tuhoaa tappaa kaiken elämän Suomen järvistä,jäljelle jää vain
kuolleet järvet !
Noora

#332 Avo-/aviomiehien allekirjoituksia adressiin myös!

28.10.2013 09:19

Aktivoikaa myös miehenne allekirjoittamaan tämä adressi, jos hän tukee asiaa! Tai tuttavamiehet yms. jotka ovat samaa mieltä. Muuten tässä vedotaan siihen, että naiset omivat lapsien hoidon itselleen. Aika huonosti menee perheillä jos väitetään että miehillä ei kotona ole sananvaltaa!
Meillä ainakin mies tienaa puolet enemmän kuin minä, joten on selvää että olen kotona.
Åidit töihin myös!

#333 Re: Re: Hyvä uudistus

28.10.2013 14:24

#330: - Re: Hyvä uudistus

Jokainen saa makoilla kotonansa vaikka läpi elämänsä kunhan ei ole kiljumassa veromakasajien rahoja siihen tarkoitukseen.

koko elämänsä työtä tehnyt

#334 Patalaiskoja neitejä

29.10.2013 18:50

Julkeata hommaa tämäkin adressi! Mummoja ja pappoja vaaditaan vaan entistäkin pidempään olemaan työelämässä eläkeikää nostamalla kun yhteiskunnan verotulot eivät riitä näitäkin neitejä elättämään kotisohvalle!

Vaaditteko tosiaankin että kaikki mummot ja papat saavat raataa hautaansa asti työpaikoilla että teille riittäisi yhteiskunnalta rahaa oleskella kotona ja shoppailla kauppakeskuksissa päivät pitkät! Häpeäisitte!

Vieras

#335

29.10.2013 19:24

Ei kyllä pienen lapsen kanssa mitään shoppailemaan ehdi... Hyvä kun vessassa ehtii käydä saati syödä...
koko elämänsä työtä tehnyt

#336 Re:

29.10.2013 19:44

#335: -

Näyttää ehtivän. Itse työskentelen kauppakeskuksessa joten tiedän mistä kirjoitan.


Vieras

#337 Re: Patalaiskoja neitejä

29.10.2013 19:48

#334: koko elämänsä työtä tehnyt - Patalaiskoja neitejä

Laskekaapas minkälaiset säästöt siitä todellisuudessa saadaan jos kotihoidontuki otettaisiin kokonaan pois. 336,67 e/kk kun tuo hurja summa on millä pitää pärjätä. Jos samainen lapsi kävisi kotihoidon sijasta kunnallisessa hoidossa, tulisi veronmaksajalle maksettavaa lapsesta 750€/kk. Että nyt kyllä haukutaan mielestäni väärää puuta jos syyllistetään kotona lapsensa hoitavat isät/äidit verorahojen tuhlailusta. Ja lasten etua tässä uudistuksessa ei ajatella ollenkaan. Jos vanhempien työpäivä kestää 8h niin lapsen työpäivä päivähoidossa kestää ainakin 9h. Ja joka väittää, että kotona lapsiaan hoitavat vain laiskottelevat ja shoppailevat ei selvästikkään ole itse kokenut kotihoidon todellisuutta.

Itse en olisi heti ollut sysäämässä verorahojamme ulkomaille, siitä ne suurimmat säästöt olisi tehty.

Työ ja työpaikka ensin...

#338 Re: Re: Patalaiskoja neitejä

29.10.2013 20:05

#337: - Re: Patalaiskoja neitejä

Tässä asiassa ei ole kyse säästämisestä vaan siitä että jokaisen velvollisuus on osallistua yhteiskunnan pyörittämiseen työnteolla.

Työtä pitää tehdä ja kenekään ei saa laskea mitään kustannuksia siitä paljonko työntekeminen tulee maksamaan.

Aina on ensin työ ja sitten vasta muut huvit. Yksi vuosi hoitovapaata on riittävä ja sen jälkeen töihin.

Rahaa kyllä löytyy uusien päiväkotien rakentamiseen ja niiden pyörittämiseen, siitä ei tarvitse kenekään olla huolissaan.

Lasten etu ei mitenkään kärsi siitä että äiti ja isä kulkevat töissä se on aivan selvä asia.

lastentarhanopettaja

#339 Re: Re: Re: Patalaiskoja neitejä

30.10.2013 10:17

#338: Työ ja työpaikka ensin... - Re: Re: Patalaiskoja neitejä

"Rahaa kyllä löytyy uusien päiväkotien rakentamiseen ja niiden pyörittämiseen, siitä ei tarvitse kenekään olla huolissaan." Toivottavasti jatkossa näin tulee olemaan.

Monessa kunnassa on se tilanne, että jo nyt on aivan liian vähän hoitopaikkoja ja pätevää henkilökuntaa alle kolmevuotiaiden ryhmiin. Pienet lapset kärsivät suurista ryhmistä ja henkilökunnan vaihtumisesta. Perhepäivähoitajia ei alalle oikein kouluttaudu lisää, koska työ on raskasta ja huonosti palkattua. Tosiasia on, että päivähoitojärjestelmäämme tulee tehdä todella suuria uudistuksia ja satsauksia, että kaikille pienille löytyy hoitopaikka kotihoidon sijaan.

Päiväkodissa työskentelevänä tiedän mistä puhun ja alle 3-vuotiaille paras hoitopaikka on koti.


Vieras

#340 Re: Re: Re: Re: Patalaiskoja neitejä

30.10.2013 13:18

#339: lastentarhanopettaja - Re: Re: Re: Patalaiskoja neitejä

Ei vaikuta ruikutus nyt. Ihan jokaiselle varmasti järjestyy hoitopaikka ja hoitohenkilöstöä. Maksamme mielellämme vaikka lisäveroa sitävarten että kaikki pääsevät tai paremminkin "joutuvat aamulla lähtemään työpaikkoillensa".

Hallitus on tehnyt täsmälleen oikean päätöksen tässä asiassa mutta se on vieläkin liian "pullamössömäinen" esitys.

Esitys olisi saanut olla tiukempi ja ehdottomampi!


Vieras

#341

30.10.2013 14:42

Kyllä vanhenpien pitää saada itse päättää lastensa hoidosta,jo nytkin isät voivat pitää vanheimpainvapaata, jos tahtovat ja jos on taloudellisesti kannattavaa.
Tasa-arvo

#342

30.10.2013 14:52

Vähän ihmetyttää tällainen uuskonservatiivinen ajattelu, jossa otetaan itsestään selvänä, että mies on se joka elättää perhettä, mies tuo leivän pöytään, mies on yrittäjä joka ei voi jättää työtään. Eikö ongelma ole tässä? Miksei tätä kyseenalaisteta? Eikö naisten pitäisi vaatia enemmän palkkaa työstään, jolloin tällaista epätasapainoa ei olisi? Eikö nainenkin voi olla yrittäjä ja tärkeässä työssä? Ovatko täällä valittavat naiset valinneet matalapalkkaiset työalansa siinä uskossa, että sitten kun on perheen perustamisen aika, mies kyllä elättää? Naiset, ottakaa itse vastuuta valinnoissanne!

Samaan aikaan vaalitaan "oikeistolaista" mallia, jossa naiset hoitavat lapsia kotona, ja odotetaan "vasemmistolaisesti", että valtio kustantaa sen. Vähän ristiriitaista.

Vieras

#343 Re: Patalaiskoja neitejä

30.10.2013 14:55

#334: koko elämänsä työtä tehnyt - Patalaiskoja neitejä

Olen täsmälleen samaa mieltä. Häpeäisin jos nimeni olisi tässä adressissa!


Vieras

#344

30.10.2013 14:56

Ihan läpinäkyvää, säästöähän tässä tavoitellaan, äidit haluavat useammin hoitaa lapsia kotona ja miksei jotkut isätkin. Miehillä on usein suurempi palkka ja jos kodinhoitotuki jaetaan puoliksi, silloin naisen on mentävä töihin, mikäli sellaista on tarjolla. Perheillä on muutenkin usein tiukkaa raha-asioissa. Eli paine on monissa perheissä moninkertainen, jos nainen ei satu saamaan heti töitä. Eikö jokaisen perheen pitäisi saada päättää omasta elämästään? Hallituksen ehdotus että voihan äiti jäädä kotiin 3-vuodeksi, mutta huom! ilman rahaa siltä puoleltatoista vuodelta. Haloo, näkyykö valoo siellä päättäjissä? NO EI NÄY! Helppohan herrojen on porskutella köyhien kustannuksella. Optioita jaellaan ja veroja korotellaan niinkuin itselleen parhaaksi nähdään, ja mulle on turha sanoa että itsehän äänestit, koska vielä (51v) tähän päivään mennessä ei ehdokkaani ole eduskunnassa!

Vieras

#345 Läpinäkyvään jatkoa

30.10.2013 15:17

Täällä näkyy olevan toisiaan nimitteleviä narsisteja joukossa, joiden mielestä joku on "laiska neiti" yms. Tätähän tämä nykyään on, haukutaan muita vaikka millä nimillä. ITSEKESKEISYYTTÄ JA OMAA NAPAA TUIJOTETAAN minkä keretään. Ainakin ollaan kovia arvostelemaan muiden ihmisten elämää? Arvostan sekä kotona olevia ihmisiä että töissä olevia ihmisiä, sillä aina et voi tietää mitä ihmisen takaa löytyy. Haukkumalla muita emme varmasti saavuta mitään rakentavaa. Nyky ihmiset tulevat heikosti toimeen toistensa kanssa. Aina vain minä minä ja minä. Armoa eikä arvoa tunneta. Jollekkin perheelle tosiaan se muutama satanen auttaa todella paljon.


Vieras

#346

30.10.2013 15:31

Meillä Suomessa on kotihoidon tuki maaailman parhainta luokkaa. Missään muussa euroopan maassa ei ole moisesta kotihoidontukijärjestelmästä muutakuin haaaveiltu. On täysin oikein että hallitus vähän oikaisee tätä asiaa muiden euroopanmaiden tasolle.

Enemmänkin olisin huolissani vanhustenhoidosta sillä vanhusten asema Suomessa on 15. sijalla maailmassa, mutta naapurimaassa Ruotsissa 1:llä ja Norjassa 2:lla. Mutta sehän ei neitejä kiinnosta kuka ja miten vanhuksiamme hoidetaan. Se oma etu kun on oma etu ja siitähän ei anneta tuumakaan periksi!

Vieras

#347

30.10.2013 16:29

minusta se on ihan sama jos kotihoidontuki maksetaan yhdelle ihmiselle

Vieras

#348 Re:

30.10.2013 17:01

#347: -

Niin minustakin on ihan sama kunhan maksaminen loppuu siihen 1,5 vuoteen. Se on ihan riittävä aika ja sen jälkeen koittaa paluu työelämään.


Vieras

#349

30.10.2013 17:34

Voi tätä kateellisuutta mikä kuuluu vain meidän Suomalaisten elämään, paras kateus on naapurin kateus :) 300 euroa on todellakin liikaa jollekkin ihmiselle, joka ei välitä hoitaa omaa lastaan kotona :) minäpä en piu paut välittänyt aikanaan moisista kateellisista vaan tein kolme lasta, jotka tosin jo maksavat ja ovat varmaan maksaneet takaisin sen huiman summan, jota meidän perhe kulutti, siis ovat työelämässä. Itsekkin olen ollut työssä 28 vuotta ja varmasti maksanut moneen kertaan et silleen. Ei ole syrjäytyneitä meidän porukoissa :)


Vieras

#350

30.10.2013 18:26

Kotihoidon tukea alettiin maksaa valtioneuvoston päätöksellä vuonna 1980.

Ennen sitä ei ollut mitään tukia ja hyvin pärjättiin mutta emme olletkaan pullamössö sukupolvea.

Töitä tehtiin kun oli pakko. Hyvä hallitus, täysin oikea päätös!