Kotihoidon tuen jakaminen perheiden päätettäväksi

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Kotihoidon tuen jakaminen perheiden päätettäväksi.

lasten etu

#76 näin menisi meillä

31.08.2013 07:03

Jos lapsia vielä tulee, mies ei jää todellakaan kotihoidontuelle, vaan minä jään työttömäksi ja hoidan lapsen kotona siihen saakka, kuin hoitasisin sitä muutenkin kotihoidontuella. Työttömyyspäivärahahan on parempikin kuin kotihoidontuki. Mehän jouduttais velkahelvettiin, jos miehen tulot tippuisivat kotihoidontuelle ja näinollen koko perheen tulot putoaisivat n60%. En todellakaan lähtis mihinkään Salen kassalle vuorotyöhön puukotettavaksi. Tämä siis nostaa työttömien määrää. Eikö sitä pitänyt hallituksen vähentää?
mami

#77 meidän arki

31.08.2013 07:16

Olemme rakentaneet arkemme niin, että se toimii meille parhaalla mahdollisella tavalla. Miksi jollain Kataisella ja Urpilaisella olisi oikeus tulla ja rikkoa tämä meidän arkemme, joka toimii hienosti?!
Olemme rakentaneet vasta talon. Pihatkin laitettiin. Lainaa otettiin ja kaikki on järjestetty maksukyvyn mukaan ja koti pitäisi olla maksettu 20v kuluttua. Minä olen onnellinen lasten kanssa kotona ja mies osallistuu iltaisin ja viikonloppuisin lastenhoitoon ja kodin töihin kaikilla mahdollisilla tavoilla. Mieheni osuus on n. 3/4 perheemme tuloista. Pitäsikö meidän oikeesti tämän hullun päätöksen takia ottaa lainalyhennysvapaita ja pitkittää näin lainanmaksu aikaa? Jo pelkkä lainan lyhennysvapaan pitäminen maksaa 150e ainakin Osuuspankilla. Ihan hullua tuollainen perheen pakottaminen. Onko siis ainoa vaihtoehto, että kun kotihoidon tuki loppuu ja äiti haluaa edelleen hoitaa lastaan kotona lapsen edun mukaisesti, niin on jäätävä työttömäksi =)
yrittäjän vaimo

#78

31.08.2013 07:29

Myös meillä mies yrittäjä ja mahdollisuudet jäädä kotiin edes viikoksi saatika vuodeksi lasten kanssa on mahdottomuus. Ainoa mahdollisuus olisi, että mies irtisanoisi kaikki työntekijänsä ja lopettaisi firman (myös sitä on kokeiltu että joku työntekijöistä hoitaisi miehen hommia, mutta se ei toimi, vaatii niin paljon kaikkea ettei niitä opita muutamassa vuodessakaan). Mikä ihme siinä on, että halutaan määrätä perheiden puolesta kuka lapsia hoitaa. Kalliimmaksi tulee kun moni jää sitten työttömäksi, saa työttömyyskorvausta ja on jokatapauksessa kotona. Työttömyyskorvaus on huomattavasti isompi kun kotihoidontuki. Ja niitä työpaikkoja on jo nyt aivan liian vähän, mihin kaikki kotona lapsia hoitavat menisivät?? mihin lapset kun päiväkodit jo nyt ääriään myöten täynnä. Ei taaskaan voi olla tyytyväinen siihen miten Suomessa asioita hoidetaan.
Tiina

#79 Huom!!

31.08.2013 07:51

Vois kyllä korjata ton otsikon.. Se ei ole kodinhoidontuki vaan kotihoidontuki. Ei siinä makseta kodin hoitamisesta vaan lapsen kotihoidosta..
Mia

#80 Pakkohan se on jostain ottaa

31.08.2013 07:58

En allekirjoita adressia, koska mielestäni tämä uudistus ei ole vain huono asia. Tässähän pyritään vaikuttamaan myös siihen, ettei naisen palkkaaminen ole työnantajalle niin iso riski. Tässä pyritään selvästi jakamaan perhevapaiden kustannuksia tasapuiolisemmin ja laittamaan ihmiset kantamaan itse vastuuta perheestään, myös taloudellisesti.

Mitä tulee päivähoitopaikkoihin, niin subjektiivisen päivähoidon muutokset todennäköisesti vapauttavat niitä päikkäpaikkoja.
mummi

#81 Mitäpä jos...

31.08.2013 07:59

Mitäpä jos kaikille perheille maksettaisiinkin kotihoidontuen suuruinen summa rahana? Jokainen saisi päättää hoitomuodon itse. Vastaavasti päiväkotipaikoista alettaisiin veloittaa koko kustannus palvelunostajalta, eikä kunnat enää sponsoroisi lähes ilmaiseksi niitä vanhemmille. Kaikilla perheillä olisi sama summa lasta kohden käytettäväksi hoidon järjestämiseen kotihoitona, yksityisenä hoitona tai kunnallisena hoitona. Kunta säästäisi melkoisen summan, koska kotihoidontuki on niin pieni osa päiväkotihoitopaikan kustannuksiin verrattuna. Kaikki perheet olisivat tasa-arvoisessa asemassa lasten hoidon tukemisen suhteen ja saisivat päättää yksilöllisesti omaan elämäntilanteeseensa ja tarpeeseensa sopivasta hoitomuodosta. Se olisi mahtava säästö kansantaloudellisesti. Olen aina ihmetellyt sitä, miten kunnan kalliisti kustantamat päiväkotipaikat, joista vanhemmat maksavat vain pienen osan, eivät nostata läheskään niin suurta vastustusta kuin kotihoidontuki, joka on paljon pienempi menoerä verorahoista.
Realisti

#82 Re:

31.08.2013 08:10

#9: En valinnut nimimerkkiä -

kaikenlaista voi toivoa, mutta toive on eri kuin todellisuus. Ihmiset ovat erilaisia ja koskaan kaikki vanhemmat eivät ole samanlaisia kyvyltään ja halultaan ottaa vastuuta. Sitä paitsi, vastuuta voi kantaa niinkin, että toinen vanhemmista hoitaa lasta/lapsia ja toinen käy työssä. Emmehän ole muutenkaan kaikessa samanlaisia.

Miten eroperheessä toista vanhempaa auttaisi se, että toinen pitää kotihoidontuen ja hänen on pärjättävä omilla tuloillaan tai tuillaan? Ilmiselvää on, että vähäinen kotihoidontuki ei riitä elontoon muuten kuin jos perusmenot ovat todella pienet (halpa vuokra tai velaton asunto) ja/tai perjheessä on toinen hankkimassa rahaa.

Ja höpsis automaatioille! Ennemmin kyseenalaistaisin erinäiset muut tuet tai vaikkpa veronkierron luontisen verosuunnittelun, joka on vakio isoilla firmoilla.

 

Luuelto että Suomessa 100% työllisyys olisi mahdollinen. Jos et usko näin, AINA on joku työtön ja se ei todellakaan ole suoraan kiinni kysisen yksilön työhaluista, -kyvyistä, osaamisesta tai koulutuksesta, vaan paljolti asuinpaikasta, suhdanteista, siitä kenen serkku sattuu olemaan. Nykyään Suomessa ei haluta hyviä työntekijöitä, vaan halpoja sinne päin suhaajia, valitettavasti!


Vieras

#83

31.08.2013 08:20

Miksei kerätä kasa lapsia ja viedään ne eduskuntaan sisään ja jätetään niille paskoille hoidettavaksi ja sanotaan no me lähdetään nytte sitte töihin!

Vieras

#84

31.08.2013 08:45

Mulla olis työttömyyttä vain tiedossa, jos mies jäis kotiin, kun ei oo vakituista työpaikkaakaan. Lisäksi hänen palkkansa on mun töissä ansaittua palkkaa puolta parempi,mun palkalla ei talovelkaa saisi maksettua.
Yrittäjä

#85 Yrittäjä

31.08.2013 08:56

Yrittäjäperhe, jos yrittäjä jäisi lapsen kanssa kotiin pitäisi yritystoiminta lopettaa. Neuvolan mukaan alle kolme vuotiaan lapsen paras paikka on olla oman vanhemman kanssa ja siitä haluamme pitää kiinni, mutta ilman että yritystoiminta lopetetaan.
vielä kotiäiti

#86

31.08.2013 09:32

Onkohan tarkoitus puuttua vain kotihoidontukeen vai itse hoitovapaaseen? Voihan sitä lasta hoitaa kotona ilman kotihoidontukeakin, jos mies on tienaamassa. Tai tekemällä itse jotain pientä lisätienestiä... Minun miehelläni on niin "tärkeä" asema töissä, että ei voi jäädä kotiin. Ja joistakin miehistä ei edes ole hoitamaan lasta, ei löydy tarpeeksi vastuullisuutta (saattaa näitä naisiakin tietysti löytyä). Entä sitten, jos äiti on pienemmän lapsen äitiyslomalla, voikohan siinä tapauksessa saada kotihoidontukea isommasta?
mä vaan kysyn

#87 Hanurista...

31.08.2013 09:46

Miks kotiäidit halutaan repiä pakolla aikaisemmin takaisin töihin (joita joillakin ei edes ole!)? Miksi ei JO VALMIIKSI TYÖTTÖMINÄ OLEVIA SAADA SINNE TÖIHIN!!? Heitäkin lieneen jonkinlainen reservi täällä suomessa!!? Ja minun mielestä pitäisi ehdottomasti LOPETTAA kaikenmaailman sopeutumiseläkkeet ym. maksut jo eduskunnasta pudonneille entisille kansanedustajille! Paljonkohan niistäkin kuluista saataisiin säästöjä? Hyvähän se on niidenkin elelllä monen tonnin kuukausituloilla mitään tekemättä. Monessako työpaikassa maksetaan pestin loppumisen jälkeen palkkaa?

Vieras

#88

31.08.2013 09:48

Eihän esitys ole vielä valmis vaan nyt kun päätös on tullut sitä lähdetään tarkentamaan ja ksityiskohtaistamaan. "Ei ole otettu huomioon yksinhuoltajia" ei, koska asia on vielä keskeneräinen. Eikö taas maltettaisi odottaa että asia tehdään loppuun ja katsotaan sitten toimiiko se käytännössä? Uskon itse että perheet ovat parhaita päättämään kuka jää kotiin ja kuinka pitkäksi aikaa, mutta ymmärrän myös mihin tällä päätöksellä pyritään. Odotan rauhassa vauva masussa miten tullaan toimimaan..

Vieras

#89 Re: Hanurista...

31.08.2013 10:37

#87: mä vaan kysyn - Hanurista...

Jos lukisit sen hallituksen paperin niin siinä se on ihan perusteltu miksi.


Vieras

#90 Re: JUst

31.08.2013 10:42

meillä päin ei riitä edes lasten hoitopaikat kaikille..

kolmen-äiti

#91 Re: mies tienaa yrittäjän 3 kertaa enempi

31.08.2013 11:19

#2: Hansu -

milläs maksetaan sitten talo ja autolainat yms lämmitys,sähköt? minun palkalla joka on murto osa yrittäjämieheni tuloista. jos mieheni jäisi kotiin menis talot ja autot...sitäkö hallitus haluaa...jos näin, pitää se kotihoidontuki suhteuttaa tuloon minulle pienipalkkainen 500-600e ok, mutta miehelleni ainakin 2500e kotihoidontukea kuukaudessa ettei mene talo.Ei tuollainen voi mennä läpi millään...ymmärrän jos puolisot ovat molemmat ansiotyössä vieraalla ja palkkaa suht samaa luokka, silloin asialla ei väliä, mutta jos palkkaero on huikea kuten meillä...me teemme konkurssin koko perhe, ei auta kuin talo myyntiin ja vuokralle ja sossu maksaa...

Yrittäjä äiti ja kolme lasta

#92

31.08.2013 11:34

En allekirjoita. Minusta tämä on hieno ratkaisu hallitukselta pakottaa ihmiset töihin ja osallistumaan talkoisiin tämän yhteiskunnan ylläpitämiseen. Eihän päiväkoti ole ainut paikka miten lastenhoidon voi järjestää, esimerkiksi kaksi tai kolme perhettä yhdessä voivat palkata lapsenhoitajan ja hoito tapahtuisi vuoroviikoin kunkin perheen kotona. Tietenkin jokainen saa lapsensa kasvattaa kotonaan, jos haluaa, mutta miksi yhteiskunnan pitäisi sitä tukea.
Mia

#93

31.08.2013 11:58

Vielä kun saataisiin korjattua oikeasti se epäkohta että paikoin työssäkäynti on taloudellisesti kannattamatonta niin hyvä tulee.

Vieras

#94 Re: Re: mies tienaa yrittäjän 3 kertaa enempi

31.08.2013 12:02

#91: kolmen-äiti - Re: mies tienaa yrittäjän 3 kertaa enempi

Mitä jos ajattelisi elatuskykyään ennenkuin tekee 3 lasta?


Vieras

#95 Re: Re: Re: mies tienaa yrittäjän 3 kertaa enempi

31.08.2013 12:04

#94: - Re: Re: mies tienaa yrittäjän 3 kertaa enempi

en ole ap mutta sepä se.. ajateltu varmasti onkin ja laskettu sen varaan mikä käytäntö on ollut ja ainakin toistaiseksi vielä on. jos tämä kuitenkin muuttuu vie se monelta pohjan pois edellä mainitusta..

Yrittäjä äiti ja kolme lasta

#96

31.08.2013 12:12

Työttömyysraha tulisi korvata nimikkeellä kansalaispalkka, ja tämän rahan eteen joutuisi tekemään jotain yleishyödyllistä, esimerkiksi kaupunkien kunnossa pitoa ja siistimistä.
huom!!!

#97 kansanalote

31.08.2013 12:33

Jonku kannattaisi tehdä kansanalote että asian saisi eteenpäin, tämän kautta tuskin onnistuu !!! :)

Vieras

#98 Re: kansanalote

31.08.2013 12:50

#97: huom!!! - kansanalote

Kansalaisaloite koskien mitä? Eihän tästä ole tehty edes hallituksen esitystä. Vai ajattelitko tehdä kansalaisaloitteen muuttaakseksi Suomen perustuslakia sen suhteen kuinka asioita käsitellään?

monenlaisia perheitä

#99 Sairaslomallekko sitten ja toinenkin kotiin

31.08.2013 13:13

Meillä iskä jäis kotiin ja äiti jäis sairaslomalle siksi aikaa. Saataishan sitte koko perhe olla enemmän yhessä. Tämäkö on tarkotus? Itse pärjään juuri ja juuri kotona lasten kans, mutta töihin en pysty, joten jäisin sairaslomalle, iskä tulis lapset hoitamaan ja sossu maksais puuttuvan osan. Ja pahimmassa tapauksessa isäkin menettäis työn ja sais varmaan aikanaan hanttihommia huonommalla palkalla ja taas haettas sossusta loput. Tätäkö tällä haetaan.
...............

#100 Re: Pakkohan se on jostain ottaa

31.08.2013 13:28

#80: Mia - Pakkohan se on jostain ottaa

Jokaisen oma valinta, mutta kotihoidontuki on pienempi kuin työttömyyskorvaus joten ei sillä rikastumaan pääse. Kotihoidontuella ollaan yleensä vain se aika kun lapset ovat pieniä. Eikös suomalainen pariskunta tee keskimäärin 2,5 lasta. Ei ole liikaa vaadittu yhteiskunnalta tukea pieniä perheitä sen verran, että niistä muutamasta lapsesta saa nauttiakin. Ei ihme ettei kukaan halua enää nykyään tehdä lapsia. Niin hankalaksi ja suorituskeskeiseksi on yhteiskunta mennyt.